![سامانه مدیریت نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,207,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,469 |
نگرشی نوین به مسئلهی هنر با محوریت نمادشناسی در آراء فلسفی افلاطون و ملاصدرا | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 6، اسفند 1397، صفحه 135-160 اصل مقاله (491.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2019.53114.1075 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی محمدیه1؛ محمد کاظم علمی سولا* 2؛ علیرضا کهنسال3 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه، گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استادیارگروه فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1397، تاریخ بازنگری: 29 دی 1397، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
افلاطون و ملاصدرا هیچیک واژه نماد را در آراء خود به کار نبردهاند، اما بر اساس اصل حکایتگری و توجه به مبانی فلسفی دو فیلسوف میتوان جایگاه نماد را در اندیشهی آن دو تحلیل کرد. با ابتنا بر اهمیت نظریهی ایده و کیفیت محاکات مورد نظر افلاطون، چنین برداشت میگردد در اندیشهی وی نماد امری است که به نحو تشابهی خاص برمبنای رابطهی «بهرهمندی»، نشانگر ایده میباشد. در اندیشهی ملاصدرا نیز با تأمل در کیفیت حکایتی که برخاسته از مبانیِ فلسفی وی، یعنی اصالت و تشکیک وجود و نیز نحوهی محاکات در روابط علی است میتوان نماد را امری دانست که از امر نمادینهشدهای حکایت میکند که علت آن است و نماد به حکم هویت رقیقتی و تشابه ظلیِ حقیقی از آن محاکات دارد. این پژوهش بر آن است تا با اتکاء به روشی تحلیلی ضمن تبیین جایگاه نماد در نگرش دوفیلسوف، هنر را با نگرش نمادشناسی مورد تدقیق قرار دهد. با تحلیل نمادشناسی در اندیشهی دو فیلسوف،در عین واگرایی مبانی فکریِ آن دو، نوعی همگرایی در ارتباط با نمادشناسی و بسط آن در حوزهی هنر میتوان یافت که نوعی تحول از بُعد فلسفی را نسبت به هنر برمیتابد و این رویکرد به سنجش و شفافسازی جایگاه هنر در اندیشهی آنها میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ ایده؛ نماد؛ تصویر؛ تقلید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A New Attitude to the Position of Art based on Symbolism in Plato's and MullaSadrā's Philosophical Opinions | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra mohammadi mohammadiyeh1؛ Mohammad Kathem Elmi Sola2؛ Alireza Kohansal3 | ||
1Ph.D Student Of Transcendent Philosophy, Department of Islamic Philosophy,Ferdowsi University of Mashhad | ||
2Associate Professor Department of Islamic Philosophy Faculty of Theology Ferdowsi University Of Mashhad | ||
3Associate Professor of Philosophy at Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Plato and Mulla Sadrā have never used the terms opinions but we may conceptualize symbolism in the ground of their philosophical thoughts with platonic and Mulla Sadrā's views based on narrative principle and with respect to their philosophical foundations. Based on the significance of ideology theory and quality of Plato's intended imaginations, it may be concluded that a symbol is in imperative thought which has got a kind of specific resemblance based on "enjoyment" relation from the transcendent reality of narration. Pondering upon the quality of narration emanated from Mulla Sadrā's philosophical views, a symbol may be considered as an issue which is narrated from a symbolized issue as its reason and a is regarded as a companion identity and a real shadow-like similarity of its imaginations. Utilizing a philosophical analysis method for explaining the nature of symbol in these philosophers' views, a new reading to the position of art in their philosophical system is presented which is based on the analysis of their ideology to the nature of symbolism and is based on a kind of separation in arts according to their imaginations as (non)-symbolic. Such a reading could be considered as the basis for influential art in the epistemic elevation. A symbolistic analysis of these two philosophers' thoughts shows that while their intellectual foundations diverge from each other, there is convergence in their views on symbolism and its expansion in the area of art which depicts a kind of development from the philosophical dimension to the position of art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
idea, symbol, illustration, imitation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |