تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,013,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,716,829 |
بررسی دیدگاه ملاصدرا دربارۀ استمرار اشیاءِ درزمان در پرتو اکنون گرایی اولویّتی | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 7، شهریور 1398، صفحه 49-72 اصل مقاله (762.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2019.53124.1076 | ||
نویسندگان | ||
حجت ایمانی کیا1؛ محمد سعیدی مهر* 2؛ سید محمد علی حجتی3 | ||
1دبیر گروههای علمی کلام و فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد | ||
2استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1397، تاریخ پذیرش: 27 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
در متافیزیک تحلیلی معاصر دو نظریّه رقیب در مسألۀ چگونگیِ استمرار اشیاء در زمان موجود است، دوامگرایی (endurantism) و امتدادگرایی (Perdurantism). براساس دوامگرایی اشیاء سه بعدیاند و از طریق حضور تام در هر لحظه از زمان موجودند و براساس امتدادگرایی اشیاء چهاربعدیاند و علاوه بر اجزاء مکانی، دارای اجزاء زمانی نیز هستند. اوّلی اکنونگرایی و دوّمی سرمدیگرایی درباب زمان را پیشفرض میگیرند. اکنونگرایی این ایده است که تنها «اکنون» و محتویات آن موجودند و گذشته/آینده واقعیت ندارند. براساسِ سرمدیگرایی تمامیِ مواضعِ زمان یعنی گذشته/اکنون/آینده به نحو مساوی موجود و واقعی هستند. از ترکیب نظریات زمان و استمرار چهار ترکیب بوجود میآیند: 1. امتدادگرایی/سرمدیگرایی، 2. دوامگرایی/سرمدیگرایی، 3. دوامگرایی/اکنونگرایی و، 4. امتدادگرایی/اکنونگرایی. دیدگاه صدرا دربارۀ استمرارِ در زمان، با (1) و (4) شباهت دارد امّا، بدلیل ناسازگاریِ درونی(4) و ناسازگاریاش با (1)، دیدگاه صدرا این دو هم نیست و بلکه، ایدۀ پنجمی میتواند باشد که میتوان آن را امتدادگرایی/اکنونگرایی اولویّتی نام نهاد که بر اساس آن هویّات اکنون به صورت بنیادینِ درزمانی موجودند و گذشته/آینده موجودند امّا، بر اکنون مُبتَنی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
امتدادگرایی؛ دوام گرایی؛ اکنون گرایی اولویّتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Mullā Sadrā's Viewpoint on the Continuity of Objects Dichotomy in the Light of Priority Presenticism | ||
نویسندگان [English] | ||
Hojjat Imanikia1؛ Mohammad Saeedi Mehr2؛ Sayed Mohammad Ali Hojati3 | ||
1Secretary of the Supreme Assembly of Islamic Philosophy, departments of Humanities and theology, Mashhad | ||
2Tarbiat Modares | ||
3Trbiat Modares | ||
چکیده [English] | ||
In contemporary analytical metaphysics, there are two competing theories in stating the problem of the continuity of objects in the time. They are endurantism and perdurantism. As endurantism shows, objects are three dimensional and exist in every moment of time through a total presence, while according to perdurantism, objects are four dimensional and enjoy temporal aspects as well as spatial ones. The first viewpoint is presenticism and the second one is eternalism both of which presuppose the time. According to presenticism, only the present and its elemnts matter and future and past are not true. However, eternalism, all of time elements (past, present and future) are equally true and existent. Combining the theories of time and continuity would meet four conditions: 1. perdurantism and eternalism; 2. endurantism and eternalism; 3. endurantism, presenticism; 4. Perdurantism and presenticism. Mullā Sadrā's viewpoint on the continuity of objects in time is more similar to 1 or 4 but due to internal incompatibility of 4 and incompatibility of 1, one cannot consider Mullā Sadrā's viewpoint to these two conditions. However, we might consider another fifth condition as perdurantism and priority presenticism based on which the identities of present are fundamentally existent diachronically. Thus, based on this categorization although present and past exist but they are based on the present. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Time, continiuity, Perdurantism, endurantism, priority presenticism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |