تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,216 |
تحلیل نشانه معناشناسی داستان قرآنی حضرت موسی(ع) و فرعون | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 12، اسفند 1397، صفحه 63-84 اصل مقاله (830.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2019.54449.1219 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر نورسیده* 1؛ مسعود سلمانی حقیقی2 | ||
1دانشگاه سمنان. دانشکده ادبیات و زبان های خارجی. گروه زبان و ادبیات عربی | ||
2گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه سمنان ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 27 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
نشانه –معناشناسی یکی از مباحث نو در نقد ادبی است که در تجزیه و تحلیل انواع متون و نیز فهم چگونگی تولید و دریافت معنا کاربرد بسیاری دارد. امروزه نشانه- معناشناسی حوزههایی فراتر از نشانهشناسی کلاسیک و ساختگرا را در برمیگیرد. یکی از این حوزهها، اشکال روایی گفتمان است که در قالب نظامهای گفتمانی آشکار میشود و در آن نشانهها، ویژگی نشانه پذیری مجدد مییابند و از نشانههای معمول و کلیشهای وارد نشانههای معمول و نور میشوند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی به بررسی مؤلفههای مذکور در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون پرداخته شده است. این داستان به دلیل داشتن ماهیت گفتمان روایی، حاوی شَوِشها و کُنِشهای متعدد و ارزش محور است و از این لحاظ برای بررسی نشانه-معناشناسانه نظامهای حاکم در آن درخور توجه میباشد. در این پژوهش هژمونی مطلوب حضرت یعنی ابلاغ و ترویج حقانیت و یگانگی خداوند به کمک نشانه-معناشناسی نشان داده میشود. در این جستار، انواع نظامهای گفتمانی از قبیل نظام کنشی، نظام عاطفی و نظام تنشی و شگردهای پردازش مفهوم، انتقال پیام و ارتباط با مخاطب در داستان ارزیابی و نشان داده شد چگونه حضرت، با استفاده از نظامهای گفتمان به تبیین حقانیت و احدیت خداوند و نجات قومش میپردازد و گفتمان توحید را هژمونیک مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه-معنا شناسی؛ نظامهای گفتمان؛ هژمونی؛ حضرت موسی(ع) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the sign of semantics in the story of Prophet Moses (a) and Pharaoh | ||
نویسندگان [English] | ||
aliakbar noresideh1؛ masoud salmanihaghighi2 | ||
1semnanuni | ||
2Arabic Language and Literature Department of Semnan University of Iran | ||
چکیده [English] | ||
The sign-semantics is one of the new topics in literary criticism that has many uses in analyzing various types of texts as well as understanding how to produce and receive meaning. Nowadays, semiotics-semantics embraces domains beyond classical and constructivist semiotics. One of these domains is the narrative forms of discourse that appear in the form of discursive systems, in which signs are reminiscent of signs, and from common signs and clichés enter into ordinary signs and light. In this article, using the analytical-descriptive method, the components of the Prophet Moses (a) and Pharaoh have been studied. This story is due to the nature of narrative discourse, containing numerous and value-driven actions, and in this regard it is worth considering the sign-semantics of governing systems. In this research, the desirable hegemony of the Prophets, namely the communion and promotion of the righteousness and unity of God, is shown by means of sign-semantics. In this essay, various types of discourse systems such as system of action, emotional system and tension system, concepts of concept processing, message transmission and communication with the audience were evaluated in the story. It was shown how the Prophet, using discourse systems, explains the legitimacy of God and Rescues his people and heks the discourse of monotheism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Signs-Semantics, Discourse Systems, Hegemony, Prophet Moses (AS) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 486 |