تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,272 |
بررسی زیبا شناسانه خطبه جهاد در پرتو نقد فرمالیستی | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 12، اسفند 1397، صفحه 85-106 اصل مقاله (820.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2019.53548.1207 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه قدیمی1؛ حسن مجیدی* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی/ دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشگاه حکیم سبزواری | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 15 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
نقد فرمالیستی از روشهای جدید نقدی است که محور اصلی آن در بررسی متون ادبی، شکل ظاهری است یعنی در ادبیات به بررسی میزان ادبیت متن میپردازد. با نگاهی صورتگرایانه، متوجه میشویم گوینده آوا و موسیقا را در جهت القای معانی به کار گرفته و ضمن اینکه از سطح معنای قاموسی واژگان فراتر رفته، با استفاده به جا از صداهای کشیده و واکههای متناسب با مفهوم کلام، تاثیر بدیعی در فهم موضوع داشته است؛ در همخوانی آوایی، چنان صامت ها و مصوتها را چینش کرده که شدت بیان و سنگینی فضایی را به ذهن میرسانند؛ برای معانی، همخوان معنایی را درنظر دارد و با ایجاد اتحاد بین ایندو همخوان، توانسته القاگر معانی مورد نظر باشد تا جایی که اگر کسی با زبان کلام آشنا نباشد، بتواند به معنای کلی کلام پی ببرد. گوینده تنها به بعد شنیداری مخاطب توجه نکرده و به همخوانی سیمایی نیز توجه داشته است؛ هرچند این امر در راستای دو همخوانی پیشین قرار دارد اما ایجاد اتحاد میان آنها امری قابل اهمیت است. تمامی موارد مبین آن است که خطبه جهاد از ساخت موسیقایی قوی برخوردار و با بهرهگیری از همخوانی آوایی در القای مفاهیم به مخاطب، موفق عمل کرده است. الفاظ از نظر زیبایی فرمی، با هم در ارتباط تنگاتنگ قرار گرفته اند نه تنها معنا نتوانسته است بر زیبایی ظاهری تاثیر منفی بگذارد بلکه فرم کلام و موسیقای واژگان را در اختیار گرفته و آنها را با هم عجین کرده و خود در جهت انتقال بهتر مفاهیم و ابزار کمکرسان قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
"نقد ادبی"؛ " فرمالیست"؛ "خطبه جهاد"؛ "ساخت موسیقایی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Formalist Criticism of the Sermon of Jihad | ||
نویسندگان [English] | ||
fahime ghadimi1؛ hasan majidi2 | ||
1Hakim Sabzevari University | ||
2Hakim Sabzevari University | ||
چکیده [English] | ||
The formalism is a new method of criticism based on texts’ form.it means that formalism seeks to study literacy level of a text. From a formal viewpoint, it is well noticed that author seeks to apply tone and music to inspirit meanings and help his/her addressee (reader) to understand and learn. Meanwhile, he/she takes another step beyond the word’s meaning and makes creative influences on the subject understanding by appropriate using of long tones and vocals corresponding to text. In phonetic congruence, components and vowels are arranged in a way that they inspire intense wording and a heavy climate. Meaning congruency is considered and unity of congruent words induce intended meanings such that those unfamiliar with the language will understand it generally. On the other hand, author has considered not only congruency of vocal but also form aspects words. Although they complement each other, their unity is very important. All of these indicate that Sermon of Jihad have a strong musical construction and its vocal congruency to inspire meanings and concepts has been successful. Form beauty of words relate them closely. Meaning have no influence on the text appearance, but it mix words’ form and tone to communicate their meaning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literal criticism, formalist, Sermon of Jihad, Musical construction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |