تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,599 |
واکاوی نظریه "اصل معنایی" در معجم المقاییس اللغه ابن فارس و التحقیق فی کلمات القرآن الکریم مصطفوی (بررسی کاربردی برخی واژگان قرآنی) | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 13، خرداد 1398، صفحه 77-101 اصل مقاله (886.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2019.54895.1227 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی عباسی مقدم1؛ سید محمد موسوی2؛ مرتضی سازجینی* 3 | ||
1هیئت علمی دانشگاه کاشان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان | ||
3دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 09 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
دو فرهنگلغت مشهور، معجم مقاییس اللغه و کتاب التحقیق، در فهم واژگان از نظریه "اصل معنایی" بهره جستهاند. این نظریه به طور جدی و گسترده توسط ابن فارس مطرح گردید. در این نظریه معنای استعمالی واژه، به عنوان اصل و بُن و گوهر معنایی واژه مطرح گشته به طوری که معنای اصل با تطوّر و تغییر هیئت واژه باقی می ماند. مطابق نظریه ابن فارس، هر واژه میتواند دارای اصلهای متعدد معنایی باشد و هر کدام از اصول در فهم عمیق واژه تأثیر بهسزایی دارند، اما نظریه اصل، نزد مرحوم مصطفوی بر این استوار است که هر ریشه لغوی دارای تنها یک اصل معنایی است و سایر معانیِ مناسب، به آن اصل باز میگردند. با توجه به آنچه در این جستار میآید، نتایج زیر حاصل است: 1. شناسایی و بازگرداندن اصول معنایی واژه به یک اصل، کاری اجتهادی است و الزاما اجتهاد لغوی حاکی از راهیابی به معنای حقیقی کلمه نخواهد بود2. کتاب التحقیق با وجود پذیرش اجمالی نظریه اصل واحد معناییِ ابن فارس، گاهی با مصادیق متعدد اصول معنایی مورد ادعای وی مخالفت میورزد و گاه به تصحیح و تبیین مصادیق مذکور در معجم مقاییس اللغه میپردازد. 3. در مواردی که ابن فارس برای واژه ای اصل معنایی ذکر نکرده است، صاحب التحقیق سکوت و توقف میکند 4. تلاش صاحب کتاب التحقیق برای ارائه اصل واحد معنایی هرچند یک اجتهاد لغوی برخاسته از تسلط وی بر دانشهای لفظی بهشمار میآید، اما خالی از تکلف نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
اصل معنایی؛ ابن فارس؛ مصطفوی؛ معجم مقاییس اللغه؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of the "semantic principle" theory in Ma'mad Maqayes al-Lagha Ibn Fārs and al-Tudyq Mostafavi | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa abasiloqhadam1؛ mohammad Mousawi2؛ mortaza sazjini3 | ||
1university | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان | ||
3دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم | ||
چکیده [English] | ||
the semantic meaning of the word is presented as the original and the semantic meaning of the word, so that the meaning of the word remains with the evolution and change of the term of the word. According to Ibn Fur's theory, each word can have multiple semantic principles, and each of the principles has a profound effect on the deep understanding of the word, but the theory of the principle of the late Mostafavi is based on the fact that each lexical root has only one The principle is semantic and other proper meanings return to that principle. According to what follows in this paper, the following results are obtained: 1. Recognizing and restoring the semantic principles of the word to a principle is an ijtihdi work, and necessarily a leit-ijtihad does not indicate the achievement of the true meaning of the word. The book, despite the general acceptance of the theory of the principle of the semantic unit of Ibn Fārs, sometimes disputes with several examples of the semantic principles he claims, and occasionally corrects and illustrates the examples mentioned in the Maqayez al-Dagh petition. 3. In cases where Ibn Fārs did not mention the word for the meaning of the term, the owner of the study remains silent and stops. 4. The attempt of the owner of the book of the book to provide the unitary semantic principle, although a leitmotif of ijtihad based on his domination of verbal knowledge It is counted, but not empty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The meaning of the term, Ibn Fars, Mostafavi, Ma'mad Maqayes al-Lahga, al-Tahtiqi fi words al-Qur'an al-kerim | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,695 |