تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,482 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,205,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,827,793 |
تأملی بر حکم ابطال روزه با فرو بردن سر در آب | ||
جستارهای فقهی و اصولی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1400، صفحه 133-160 اصل مقاله (709.03 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی (داوری عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2020.54625.1716 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا کیخا* 1؛ حمید مؤذنی2 | ||
1دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان – ایران، (نویسنده مسئول) | ||
2دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان – ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 28 دی 1398، تاریخ پذیرش: 29 دی 1398 | ||
چکیده | ||
حکم فرو بردن سر در آب توسط روزهدار محل اختلاف جدی بین فقهای شیعه قرار گرفتهاست. فقهای اهلسنت نیز در این باره اختلاف نظر دارند. طبق برخی گزارشها، مسمانان صدر اسلام از ارتماس جهت کم کردن دشواریِ روزه بهره میجستند. بهلحاظ فهم عرفی نیز ارتماس هیچ مخالفتی با امساک و حقیقت روزه ندارد، ازاینرو اثبات مفطریّت آن، اثبات یک امر تعبدی محض و برخلاف فهم عرفی خواهد بود. از سوی دیگر، مفهوم مفطر قابل استعمال در معنایی اعم از تحریم و تنزیه است، بنابراین در برخی اخبار از مفطر بودن دروغ در وضو و نیز مفطر بودن غیبت در روزه سخن بهمیان آمدهاست. روایات نیز در این زمینه دچار تعارض هستند. این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شدهاست، نشان میدهد ادلۀ قول مشهور قابل مناقشه است و اثبات حرمت و قضا و کفاره برای این عمل جای تأمل جدی دارد. درنتیجه به مقتضای اطلاق کتاب که بر عدم حرمت تکلیفی و وضعی دلالت دارد، بهنظر میرسد جمع بین ادله با قول به کراهت که فقیه معاصر آیتالله سیستانی برگزیدهاست، از قوت بیشتری برخوردار بوده و دیدگاه مختار است. | ||
کلیدواژهها | ||
صوم؛ مفطرات صوم؛ ارتماس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Deliberation on the Ruling of Invalidation of the Fast by Immersing the Head in Water | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Kaykha1؛ Hamid Moazzeni2 | ||
1Associate Professor at Department of Jurisprudence and Foundations of Islamic Law, Zahedan; | ||
2PhD Sudent at Department of Jurisprudence and Foundations of Islamic Law, Zahedan; moazzeni62@gmail.com | ||
چکیده [English] | ||
There is a substantial disagreement among Shīʿī fuqahā (jurists) on the ḥukm (ruling) of immersing of the head in water by a fasting person. There is also a disagreement between Sunni fuqahā. According to some reports, early Muslims used immersion (irtimās) to reduce the difficulty of fasting. In terms of conventional understanding, immersion has no objection to imsāk (abstention) and the reality of fasting therefore, proving its mufṭirāt (things that break the fast) will be proof of a pure devotional matter and is contrary to conventional understanding. On the other hand, the concept of muftir can be used in a meaning that includes both prohibition and divine transcendence. Thus, it is mentioned in some narrations that lying invalidates the wuḍū (ablution) and backbiting invalidates the fasting. There is also a conflict between the narrations in this regard. This study, which has been done by descriptive-analytical method, shows that the evidence of the generally accepted view is debatable and the proof of invalidation, qaḍā (fulfillment of neglected duties), and kaffārah (atonement) for this action is a matter for serious consideration. As a result, according to the iṭlāq (inclusiveness) of the Holy Qurʼān which indicates the lack of conventional and obligatory prohibition, it seems that a combination of evidence with the view of kirāhah (disapproval), which was chosen by Āyatullāh al-Sīstānī, the contemporary faqīh, is more acceptable and it is the selected view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fasting, mufṭirāt (things breaking the fast), immersion (irtimās) | ||
اصل مقاله | ||
به فایل PDF مراجعه نمایید. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |