تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 34,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,649,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,515,565 |
منهج تفسیری آیتالله معرفت | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، دی 1398، صفحه 85-114 اصل مقاله (777.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2019.68399 | ||
نویسنده | ||
علی مدبّر (اسلامی)* | ||
استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ـ ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
از دیدگاه آیتالله معرفت، منابع تفسیر قرآن عبارتاند از قرآن، سنت معصومان:، عقل برهانی و علم تجربی و چون «منهج تفسیری» هر مفسر، پیوندی تنگاتنگ با دیدگاه او درباره «منابع تفسیر قرآن» دارد، میتوان منهج تفسیری ایشان را «منهج اجتهادی جامع» نامید که دربردارندهٴ «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با سنت»، «تفسیر قرآن با عقل برهانی» و «تفسیر قرآن با علم تجربی» است. آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با قرآن را بهترین و متقنترین راه فهم قرآنمیداند. ایشان نقش معصومان: را نیز در تفسیر قرآن نقش آموزشی و راهنمایی به راههای تفسیرمیداند. به نظر ایشان، استفاده روشمند از منبع عقل در تفسیر ضروری است و گسترش علم و فلسفه از عوامل مؤثر در فهم قرآن است. از نظر آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با کشف و شهود عرفانی، فاقد اعتبار است؛ اما اگر تأویلات اهل عرفان جنبه «استشهاد» داشته باشند نه «استناد»،میتوان آنها را از باب «تداعی معانی» پذیرفت. آرای تفسیری صحابیان را با قیود و شرایطیمیتوان پذیرفت. آرای تفسیری تابعیان نیز تنها در حد مؤید و شاهد اعتبار دارند و تنها برای توانمندسازی مفسر در استنباط از قرآن راهگشایند. تفسیر به رأینیز ازآنرو که «تحمیل» رأی بر قرآن است نه «تفسیر قرآن»، فاقد اعتبار است. | ||
کلیدواژهها | ||
منهج؛ منهج تفسیری؛ آیتالله معرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ayatollah Ma'refat's Interpretive Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Modaber (Eslami) Modaber (Eslami) | ||
Assistant Professor at Islamic Sciences and Culture Academy | ||
چکیده [English] | ||
From the viewpoint of Ayatollah Ma'refat, the sources of Qur'anic interpretation include the Qur'an, the tradition of the Fourteen Infallibles: rational reason and empirical science; And since each interpretive method is closely linked to his view of "sources of Qur'anic interpretation", his interpretive method may be termed as "comprehensive ijtihadic method", which includes "interpretation of the Qur'an through the Qur'an", "interpretation of the Qur'an through tradition", "interpretation of the Qur'an through reasoning" and "the interpretation of the Qur'an through empirical science". Ayatollah Ma'refat considers interpretation of the Qur'an through the Qur'an as the best and most solid way of understanding the Qur'an. The role of the Fourteen Infallibles in interpreting the Qur'an is also seen as an instructive and guiding to the methods of interpretation. In his view, a systematic use of the source "reason" in interpretation is essential, and the spread of science and philosophy is one of the factors influencing understanding of the Qur'an. According to Ayatollah Ma'refat, the interpretation of the Qur'an with mystical discovery and intuition is invalid; but if the mystical interpretations have the "evidence" aspect rather than the "reference", they can be accepted in terms of "association of ideas". The Sahabian's interpretive viewpoints can be accepted with certain conditions. The Tabe'ian's interpretive viewpoints are only valid and reliable to some extent, and they are only useful for empowering the interpreter to infer the Qur'an. The interpretation of the Qur'an through viewpoints is also invalid because it is "imposing" a viewpoint on the Qur'an rather than the "interpretation of the Qur'an". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Method, Interpretive Method, Ayatollah Ma'refat | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |