تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,358 |
تعداد مقالات | 33,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,616,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,497,959 |
جمهوری اسلامی ایران و سیاستگذاری فراگیری زبانهای خارجی: چالشهای امروز و برنامهریزیهای آینده | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 87 - پاییز 98، آذر 1398، صفحه 151-174 اصل مقاله (1003.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2020.68437 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلیاصغر سلطانی1؛ سید عبدالمجید طباطبایی لطفی* 2 | ||
1دانشیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران(نویسنده مسئول) | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 27 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی مصداقهای زبان خارجی در ایران، اولویتبندی آنها در آیندهی نظام، سابقهی آموزش آنها، تحول فرایند آموزش آنها در آینده و مهمترین نقشهای زبانهای خارجی در افق آیندهی نظام است. در این راستا، نقشهای زبان، اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران و مسألهی زبان، رویکردهای مختلف برای توصیف و تحلیل زبان انگلیسی و تحقیقات کاربردی صورتگرفته در بافت آموزشی و فرهنگی ایران با روش توصیفی– تحلیلی مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهند منظور از زبان خارجی محدود به زبان خاصی نیست؛ هرچند برخی از زبانها میتوانند از اولویت برخوردار باشند. زبان عربی با توجه به جایگاه ویژهای که دارد، بهطور مستقل از اولویت برخوردار است. مهمترین نقشهای زبانی در آیندهی نظام عرضه و تقاضای دانش و اطلاعات باقی خواهند ماند. پایش و اصلاح دائم سیاست و برنامهریزی آموزشی زبانهای خارجی بهخصوص برپایهی توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیهی گام دوم در رابطه با علم و پژوهش، روزآمدکردن شیوههای آموزش، پتانسیل موجود در کارشناسان این رشته در گرایشهای مختلف، ارتقای فرایند و دستاوردهای پژوهشی در این حوزه، گسترش فعالیتهای ترجمه، استفاده از فناوریهای مدرن و ایفای نقش در گسترهی بینالمللی کارکردهای زبانهای خارجی بهمثابه دارایی بشر، نه صرفاً زبان مادری منطقهای خاص، از جملهی زمینههایی است که نیازمند توجه در افق آیندهی نظام میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
جمهوری اسلامی؛ بیانیه گام دوم؛ برنامهریزی زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Islamic Republic of Iran and Foreign Language Learning Policies: Today's Challenges and Future Plans | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyead Aliasghar Soltani1؛ Seyyed Abdolmajid Tabatabaee Lotfi2 | ||
1Associate Professor, Faculty of English Language, Baqir al-Olum University, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of English Language, Qom Azad University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate foreign language instances in Iran, prioritize them in the future of the system, their educational background, the evolution of their future education process, and the most important foreign language roles in the future horizon of the system. In this regard, the roles of language, the national documents of the Islamic Republic of Iran and the problem of language, different approaches to describing and analyzing English language and applied research in the educational and cultural context of Iran were studied by descriptive-analytical method. The results show that foreign language is not limited to a particular language, although some languages may have priority. The Arabic language has its own priority, independently of its special status. The most important linguistic roles in the future of the supply and demand system of knowledge and information will remain. Permanently monitor and modify foreign language educational policy and planning, in particular on the advice of the Supreme Leader in the Second Step Statement on Science and Research, updating teaching methods, the potential of experts in various disciplines, enhancing research processes and achievements in this field, The proliferation of translation activities, the use of modern technologies, and the role of internationalization of the functions of foreign languages as human assets, not just a specific regional mother tongue, are areas that need attention in the future horizon of the system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Foreign Languages, English Language, Language Learning, International Language | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |