جوانمرد فرخانی, ابراهیم. (1399). حق محوری یا تکلیف مداری زبان فقه از دیدگاه فریقین با تأکید بر اندیشه های استاد جوادی آملی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(1), 69-94. doi: 10.22034/jrj.2019.48269.1203
ابراهیم جوانمرد فرخانی. "حق محوری یا تکلیف مداری زبان فقه از دیدگاه فریقین با تأکید بر اندیشه های استاد جوادی آملی". اسلام و مطالعات اجتماعی, 6, 1, 1399, 69-94. doi: 10.22034/jrj.2019.48269.1203
جوانمرد فرخانی, ابراهیم. (1399). 'حق محوری یا تکلیف مداری زبان فقه از دیدگاه فریقین با تأکید بر اندیشه های استاد جوادی آملی', اسلام و مطالعات اجتماعی, 6(1), pp. 69-94. doi: 10.22034/jrj.2019.48269.1203
جوانمرد فرخانی, ابراهیم. حق محوری یا تکلیف مداری زبان فقه از دیدگاه فریقین با تأکید بر اندیشه های استاد جوادی آملی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1399; 6(1): 69-94. doi: 10.22034/jrj.2019.48269.1203
تاریخ دریافت: 28 مرداد 1396،
تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1398،
تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1398
چکیده
برخی معتقدند فقه اسلامی بیش از آنکه به حقوق انسانی توجه کند، انسان را به وظیفه مداری سوق داده، مکلف بار میآورد. آنها شبهاتی از قبیل مبتنی بودن فقه اسلامی بر تکلیف و ابتنای نظام فکری غرب بر حق و تعارض بایدها و نبایدهای دینی با حقمحوری را مطرح نموده اند. بر این اساس، در این پژوهش بر آن هستیم تا حق محوری یا تکلیف مداری فقه اسلامی را از دیدگاه علمای اهل تسنن و فقهای امامیه، به ویژه استاد جوادی آملی، به عنوان احیاگر فکر دینی مورد تحلیل و واکاوی قرار دهیم. نتایج تحقیق نشان می دهد که با درآمیختن افق دید عالمان دینی و بسط و تلفیق آرای آنان میتوان به اشتراکات مهمی دست یافت. آنان بر این نظر اتفاق دارند که زبان فقه نه تنها زبان تکلیف نیست، بلکه در مواقعی هم که فقه اسلامی به ظاهر زبان تکلیفی دارد، در راستای تأمین حقوق انسان سخن به میان آورده است. در واقع، بایدهای فقهی، راههای حفظ و حمایت از حقوق و نبایدهای فقهی، نشان دهندۀ آسیبهای تأمین حقوق هستند؛ از اینرو، اگر با نگاهی دقیق به فقه اسلامی نگریسته شود، چیزی جز حق و مصلحت مشاهده نمیشود و با این نگرش میتوان گفت همه وظایف به حقوق برمیگردند.
Right-oriented or Task-oriented of the language of jurisprudence from the viewpoint of Faryqeyn with an emphasis on the ideas of Ayatullah Javadi Amoli
نویسندگان [English]
Ebrahim Javanmard Farkhani
Assistant Professor of Gonbad Kavous University
چکیده [English]
Some believe that islamic jurisprudence before pay attention to human rights, Leads man toward task-oriented. They have raised the some misconceptions such as islamic jurisprudence is based on the task and dependence of Western legal system on the right and conflict religious should and shouldn't with the right-oriented. Accordingly, in this research we are going to analyze right-oriented or Task-oriented of the islamic jurisprudence from the perspective of Sunni scholars and Imams' jurists, especially Ayatullah Javadi Amoli as creator of religious though. The method of this paper is to analyze-description. The research data was collected by using the library. Research findings it shows that with combining the horizons of religious scholars and expanding and integrating their votes can be obtained to important subscriptions. They agree on the idea that that language of jurisprudence is not only the language of duties but at times the jurisprudence is to appear language of duty, is spoken in order to ensure human rights. In fact jurisprudential should ways to preserve and protect the rights and jurisprudential shouldn't shows security injury rights. Thus, if a careful look at islamic jurisprudence, don't see unless the rights and interests and with this attitude we can say all tasks will return to rights.
کلیدواژهها [English]
Orbital right, Orbital task, Language of religion, Javadi Amoli, Human Rights
مراجع
قرآن کریم
احمد مفتی، محمد و سامی صالح الوکیل، (1413)، حقوق الإنسان فی الفکرالسیاسی الغربی والشرع الإسلامی، چ اول، دمشق: دارالنهضـۀالإسلامیه.
انصارى، مرتضى، (1428)، فرائد الأصول، چ اول، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
جریسی، عبدالرحمن، (1434)، من قضایا حقوق الانسان، إعداد عبدالرحمن بن زید الزنیدی، المملکه العربیه السعودیه: وزاره التعلیم العالی جامعه الامام محمدبن سعود الاسلامیه،
جمعى از پژوهشگران، زیر نظر سید محمود هاشمى شاهرودى، (1426)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، چ اول، قم: مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى،
جوادی آملی، عبدالله، (1386)، انتظار بشر از دین، چ چهارم، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1383)، تسنیم، چ اول، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1389)، جامعه در قرآن، چ اول، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1388)، حق و تکلیف در اسلام، چ سوم، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1387)، دین شناسی، چ پنجم، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1381)، صورت و سیرت انسان در قرآن، چ دوم، قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله. (1375). فلسفه حقوق بشر، چ اول. قم: مرکز نشر اسراء،
جوادی آملی، عبدالله، (1384)، وحی و نبوت در قرآن، چ دوم، قم: مرکز نشر اسراء،
جودت الیوسف، مسلم محمد، (2011)، حقوق الإنسان بین التشریع الإسلامی والتصور الغربی، بیروت: الحمله العالمیه لمقاومه العدوان.
حر عاملی، محمد بن حسن، (1409)، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، چ اول، قم: مؤسسه آلالبیت (:).