دهقانی فیروزآبادی, وحید, علیزاده, مهدی. (1398). اخلاق مناظره علمی در سیره امام رضا (ع). اسلام و مطالعات اجتماعی, 15(36), 11-39. doi: 10.22081/jare.2020.54622.1403
وحید دهقانی فیروزآبادی; مهدی علیزاده. "اخلاق مناظره علمی در سیره امام رضا (ع)". اسلام و مطالعات اجتماعی, 15, 36, 1398, 11-39. doi: 10.22081/jare.2020.54622.1403
دهقانی فیروزآبادی, وحید, علیزاده, مهدی. (1398). 'اخلاق مناظره علمی در سیره امام رضا (ع)', اسلام و مطالعات اجتماعی, 15(36), pp. 11-39. doi: 10.22081/jare.2020.54622.1403
دهقانی فیروزآبادی, وحید, علیزاده, مهدی. اخلاق مناظره علمی در سیره امام رضا (ع). اسلام و مطالعات اجتماعی, 1398; 15(36): 11-39. doi: 10.22081/jare.2020.54622.1403
1دانشگاه معارف و مرکز تخصصی مشاوره امام خمینی حوزه علمیه قم
2رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
تاریخ دریافت: 12 خرداد 1398،
تاریخ بازنگری: 15 آبان 1398،
تاریخ پذیرش: 19 دی 1398
چکیده
این نوشتار با هدف تبیین مهمترین و اساسیترین ارزشهای اخلاقی که برای تعیین و ترسیم یک چهارچوب اصلی و مدل صحیح مناظره و گفتوگوی علمی لازم و ضروری هستند به بررسی سیره امام رضا7در این خصوص پرداخته است. بنابراین مسأله این پژوهش که با توصیفیتحلیلی انجام شده است، بررسی و بازخوانی سیره ارتباطی امام رضا7با مخالفان، معاندان و پیروان سائر ادیان، در حوزههای مختلف ارزشی و دستیابی به یک مدل و الگوی تربیتی برای مناظره علمی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در الگوی به دست آمده، از یکسو اخلاص و برخورداری از دانش و تخصص لازم، به عنوان مهمترین الزامات اخلاقی- حرفهای قبل از ورود به مناظره مطرح میشوند و از سوی دیگر، صداقت، عدالت و انصاف، بردباری، سعه صدر و فروتنی، بهعنوان محوریترین الزامات اخلاقی- حرفهای حین مناظره و از جمله ارزشها و اصول اخلاقیاند که باید طرفین، در مدتزمان مناظره همواره به آن توجه داشته و از مسیر آن خارج نشوند. در حوزه آداب علمی و هنجارهای رفتاری حین مناظره نیز، احترام و تکریم، حسن استماع و دریافتن مقصود مخاطب، سخن گفتن به اندازه فهم مخاطب، مستدل و مستند گویی، بعد سوم الزامات اخلاقی – حرفهای مناظره را شکل میدهند.
The Ethics of Scientific Debate in the sīra of Imam Reza (PBUH)
چکیده [English]
In this article, with the purpose of explaining the most important and fundamental ethical values that are necessary and essential for defining a basic framework and the correct model of scientific debate and dialogue, we have analyzed the sīra of Imam Reza with a descriptive-analytical method. So, the question is what general form of educational model of scientific debate, in the different areas of value, we will get by probing and studying the relationship between Imam Reza and his opponents, religious scholars and followers of different religions? The research findings show that in the obtained pattern, on the one hand, sincerity and the necessary knowledge and expertise are considered as the most important ethical-professional requirements before entering the debate ;On the other hand, honesty, justice and fairness, endurance, tolerance and modesty are among the most important moral-professional requirements during the debate, including the values and ethical principles that must always be taken into consideration by the parties, and they should not go out of the way of those values and principles. In the area of scientific ethics and behavioral norms during the debate, respect and appreciation, listening comprehension and understanding of the audience's purpose, speaking as readily understood, reasoned and Documentary talking, form the third dimension of the ethical-professional requirements of the debate
کلیدواژهها [English]
Ethics, Debate, Scientific Debate, sīra of Imam Reza (PBUH)
مراجع
قرآن کریم
ابنبابویه، محمد بن على، (1378)، عیون أخبار الرضا 7چاپ اول، تهران: نشر جهان.
___________________، (1398 )، التوحید، چاپ اول، قم: جامعه مدرسین.
____________________، (بیتا)، علل الشرائع، چاپ اول، قم: انتشارات داورى.
____________________، (1400)، أمالی الصدوق، چاپ پنجم، بیروت: انتشارات اعلمى.
5. ____________________ ، (1372)، عیون أخبار الرضا7، مترجم حمیدرضا مستفید- علىاکبر غفارى، چاپ اوّل، تهران: نشر صدوق.
ابن منظور، محمد بن مکرم ( 1414)، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار صادر.
احمدی، حبیب الله (1388)، امام رضا الگوی زندگی، چاپ اول، قم: فاطیما.
انصاری پور، صادق (1394)، مناظره در قرآن، تهران: رشحات المعارف.
امین، محسن (1376)، سیره معصومان، چاپ دوم، تهران: سروش.
ایروانی، جواد (1393)، فرهنگ روابط اجتماعی در آموزههای اسلامی، مهارت گفتگو، چاپ دوازدهم، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
بحرانى اصفهانى، عبدالله (1413)، عوالم العلوم و المعارف والأحوال، محقق و مصحح: موحد ابطحى اصفهانى، محمد باقر، چاپ اول، قم: مؤسسة الإمام المهدى(f).
پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج الفصاحة، چاپ چهارم، تهران: دنیاى دانش.