تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,697 |
بررسی وجهیّت در جزء سی ام قرآن مجید | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، شهریور 1398، صفحه 35-59 اصل مقاله (848.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2020.55371.1238 | ||
نویسندگان | ||
مهرانگیز خدابخش نژاد* ؛ قاسم مختاری | ||
گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 18 دی 1398 | ||
چکیده | ||
هر متنی حامل رشته ای از افکار و اندیشه هاست که به کیفیّت بازتاب آن وجهیّت گفته می شود. وجهیّت در حقیقت، میزان قاطعیّت گوینده را در بیان یک گزاره نشان می دهد و به وسیلۀ عناصر دستوری به نام «وجه» در کلام نمود می یابد. «وجه فعل» یکی از بارزترین عناصر وجهی است که به قطعیّت یا عدم قطعیّت رخداد فعل اشاره می کند. جزء سی ام قرآن مجید به عنوان جزیی از یک کلان متن ایدئولوژیک، که بیشتر به بیان اصول عقائد مکتب اسلام از قبیل: خدا، قیامت، بهشت و دوزخ و دعوت به توحید توجّه دارد، بستر مناسبی برای بررسی مقولۀ وجهیّت می باشد؛ بر این اساس، پژوهش کنونی با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی می کوشد تا پس از معرّفی انواع «وجه» و «وجهیّت» به بررسی آن در جزء سی ام بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که با توجّه به اینکه بیشترین اهتمام این جزء، معرفی مبانی اندیشۀ اسلامی؛ از قبیل مبدأ، معاد، قیامت و حوادث قبل و بعد از آن، بهشت و دوزخ و پاداش و عقاب و... و نیز بیان سرگذشت انبیاء گذشته و اقوام پیشین است، وجهیّت معرفتی، وجهیّت غالب در این جزء است و دو وجه فعلی اخباری و تأکیدی باعث اظهار این نوع از وجهیّت گشته است. وجه امری و به تبع آن وجهیّت تکلیفی با توجّه به مضامین مزبور نمود کمتری در جزء سی ام دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ جزء سی ام؛ وجهیّت؛ عناصر وجهیّتی؛ وجه فعل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modality in the 30th Chapter of the Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrangiz KhodabakhshNezhad؛ Ghasem Mokhtari | ||
Arabic Language and Literature, Arak University | ||
چکیده [English] | ||
Modality points to the quality of expression, which shows the degree of certainty on the part of the enunciator. The 30th chapter of the Quran is a part of an ideological text which expresses the tenets of Islam such as : God, the Hereafter, Paradise, Inferno and preaches monotheism. We can address the issue of modality in this section. The results show that cognitive modality is the predominant one in this section of the Quran which focuses on creation, hereafter, paradise and inferno, and the sotries pertaining to previous prophets. In order to emphszie this, the tow modalities of indication and subjunction has led to this. the imperative mood and imperative modality is less prominent in these parts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, 30th part, Palmer, modality, modal components, verb modality | ||
مراجع | ||
1. آلوسی، محمود بن عبدالله (بیتا)، تفسیر روح المعانی، بیروت: دارالفکر. 2. ابن عاشور، محمد (1984)، تفسیر التّحریر و التنویر، تونس: الدّار التونسیّة، الدّار الجماهیریّة للنّشر. 3. أرمی، محمد عبدالله (2001)، تفسیر حدائق الروح و الریحان، إشراف هاشم محمد علی بن حسین، بیروت: دارطوق النجاة. 4. انوری، حسن؛ حسن احمدی گیوی (1373)، دستور زبان فارسی، چاپ دهم، تهران: انتشارات فاطمی. 5. تفتازانی، مسعود بن عمر (1391)، شرح المختصر علی تلخیص المفتاح، قم: منشورات اسماعیلیان. 6. ثالث، موسی (1427ق)، مفهوم الجهة فی اللسانیات الحدیثة، رسالة مرحلة الماجستیر، جامعة الملک سعود، ریاض. 7. حسن، عباس (1391)، النحو الوافی، ط 1، قم: دارالمجتبی. 8. ذوالفقاری، اکرم (1395)، وجه و وجهیت در عهدنامه امام علی7 به مالک اشتر (پژوهش نحوی- معنایی)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان. 9. رازی، فخرالدین (1981)، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، بیروت: دارالفکر. 10. ریحانی، محمد عبدالرحمن (1998)، اتّجاهات التحلیل الزمنی فی الدراسات اللغویة، قاهرة: دارقباء. 11. زمخشری، محمود بن عمر (2009)، تفسیر الکشّاف، تعلیق خلیل مأمون شیحا، ط 3، بیروت: دار المعرفة. 12. سجادی، سیدجعفر (1373)، فرهنگ معارف اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 13. طالقانی، سید محمود (1348)، پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار. 14. طبرسی، فضل بن حسن (2006)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمرتضی. 15. فتوحی، محمود (1392)، سبکشناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن. 16. فرشیدورد، خسرو (1384)، دستور مفصل امروز بر پایه زبانشناسی جدید، چاپ دوم، تهران: سخن. 17. فولادوند، محمدمهدی (1383)، ترجمۀ قرآن کریم، چاپ سوم، تهران: انتشارات دار القرآن الکریم. 18. قائمی، مرتضی؛ اکرم ذوالفقاری (1395)، «نقش وجه فعل در وجهیت در نامۀ 53 نهجالبلاغه»، پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، دورۀ 6، شمارۀ 12، صص 85-106. 19. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، (1395)، «نمود واژگانی و نقش آن در وجهیت در نامۀ 53 نهجالبلاغه»، فصلنامۀ علمی- پژوهشی زبانپژوهی دانشگاه الزهراء3، سال نهم، شمارۀ 23، صص 121-152. 20. لاینز، جان (1391)، درآمدی بر معناشناسی زبان، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: نشر علمی. 21. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1386)، تفسیر نمونه، چاپ 36، تهران: دارالکتب الإسلامیة. 22. ناتل خانلری، پرویز (1366)، تاریخ زبان فارسی، تهران: نشر نو. 23. وردانک، پیتر (1393). مبانی سبکشناسی، چاپ دوم، ترجمۀ محمد غفاری، تهران: نشر نی. 24. هاشمی، احمد (1379)، جواهر البلاغة، ط 1، قم: دار الفقه. 25. Palmer, F. R. (2001): mood and modality, Cambridg: Cambridg university press.
26. Portner, Paul (2008): Moodality, Oxford university press. Cambridge University press.
27. Simpson, Paul (1993): language, ideology and point of view,London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |