تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,534 |
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 5، دوره 11، زمستان 98 _ مسلسل 42، اردیبهشت 1399، صفحه 99-122 اصل مقاله (574.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2020.68553 | ||
نویسندگان | ||
محمد حسین وفائیان1؛ احد فرامرز قراملکی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دنشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
2استاد و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 16 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرفی میشود که جزئی است و بهوسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است؛ در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت، ولی منسجم و منطقی ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، بهمنظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که براساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» بهدست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرا در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است و پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی میکند که خود بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی مبتنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
صدرالمتألهین؛ انسانشناسی؛ قوای نفس؛ خیال؛ نفس حیوانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Imagination as the Animate Soul (Sadr al-Mutuallihin's Recognition of the Power of Imagination in the Light of Explaining the Principles and Analyzing the Functions) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hossein Vafa'ian1؛ Ahad Faramarz Qaramaleki2 | ||
1Phd student of Islamic Philosophy and Theology at University of Tehran | ||
2Professor at University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The Power of Imagination in Ibn Sina and his followers` philosophy is introduced as the container of those partial forms perceived by the common sense. Sadr al-Mutuallihin, however, when defining the power of Imagination, presented two distinct, but coherent and logical, perspectives inferential and describable by his methodological analysis. The main issue of the current study is to describe Sadr al-Mutuallihin's true theory of the what of imagination and then compare it with the common Peripatetic view to discover the true commonalities and differences between these two views. The main finding, on an analytical-logical approach and the propositional and systematic analysis of Sadr al-Mutuallihin's statements in the two positions of "explaining the fundamentals of the cognition of the imagination" and "presenting the functions of this power", suggests that Sadra has adopted two approaches. At the beginning of his epistemological debates and his powers, he is subject to the famous view of the Peripatetic, and then, in a process of transcendence, with a view to the possibility of forming a self-power, offers another perspective on the recognition of the imagination. Mulla Sadra defines the imagination as the animal soul and the real species of man in the animal system, which itself is based on the three-fold power of the human soul in his philosophical system | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sadr al-Mutuallihin, Anthropology, Mental Powers, Imagination, Animal Soul | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |