تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,843 |
منشور جوانی از دیدگاه امام علی ع با رویکرد نامه 31 نهجالبلاغه | ||
فصلنامه ره توشه | ||
مقاله 10، دوره 1، شماره 1 رمضان، اردیبهشت 1399، صفحه 151-175 اصل مقاله (1005.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/rt.2020.68583 | ||
نویسنده | ||
محمد سبحانی نیا* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان. | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
تعلیم و تربیت، یکی از مسائل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است. اهمیت دوره جوانی و جایگاه ویژه جوانان، ضرورت تربیت آنان را دو چندان کرده است. در این راه بهره گرفتن از شیوههای تربیتی مربیان مطمئن، ضرورت دیگری است. مکتب حیاتبخش اسلام، بهترین نوآوری را در شیوهها و روشهای تربیتی برای پیروان خود ارائه داده است که کشف و استفاده از آنها، رهتوشه بزرگی برای پیروان این مکتب به شمار میآید. از نظر الگویی نیز روشهایی را میتوان در زندگی عملی و رفتار و گفتار پیشوایان دینی و مربیان بزرگ بشریت جستجو کرد؛ زیرا روش معصومان: برگرفته از مکتب توحید و آموزههای دینی است و پیروی از کاملترین رهنمودهای تربیتی را به همراه دارد. در میان سخنان گهربار ائمه: که پس از گذشت قرنها با مشقات فراوان به دست ما رسیده است، سخنان امیرالمؤمنین ع است که توسط سید رضی; در نهجالبلاغه گرد آمده است و جایگاه عظیمی دارد. این سخنان، دریایی چنان ژرف از مسائل فکری، اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و سایر ابعاد زندگی بشری است که «برادر قرآن» نام گرفته است. در میان خطبهها، نامهها و حکمتهایی که سه بخش این کتاب ماندگار را تشکیل میدهند، نامهای گرانسنگ از پدری در سن 60 سالگی به فرزند رشیدش که در آن دوران 30 سال داشته، وجود دارد و در حقیقت، منظومهای فکری است که میتواند مبنای شخصیت علمی و عملی انسانها را تشکیل دهد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 317 |