تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,370 |
تعداد مقالات | 34,159 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,766,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,579,625 |
معناشناسی خلود در جهنم بر محور هم نشینی | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 15، آذر 1398، صفحه 37-73 اصل مقاله (811.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2020.55619.1247 | ||
نویسندگان | ||
رضوان حاجی شرفی* 1؛ عبدالهادی فقهی زاده2؛ محمد هادی امین ناجی3 | ||
1مربی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه پیام نور تهران | ||
تاریخ دریافت: 05 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 14 دی 1398، تاریخ پذیرش: 26 دی 1398 | ||
چکیده | ||
شبکه معنایی واژ گان خلود89 بار درفرآن آمده که 41 بار در مورد بهشتیان و 38 بار در مورد جهنمان است . 28 بار آن در مورد کفارمعاند و10 باردر باره گنهکاران دین دار است .با کمک دانش معناشناسی و ادبیات عرب و واژگان همنشین با خلود به این نتیجه رسیده ایم که که اولا خلود یک مفهوم فرازمانی است .چون مربوط به جهان آخرت است و زمان مربوط به دنیاست .ثانیا خلود در ادب عربی به دو معنای واقعی یعنی جاودانگی ومعنای نسبی که همان معنای لغوی ( مدت طولانی) است ..ثالثا با بررسی های به عمل آمده اکثریت گنهکاران خلودشان نسبی است وبعداز پاکسازی از جهنم و عذاب نجات می یابند اما اقلیتی که استحقاق خلود واقعی را دارند ،نفسشان زنگار زده و تمام چرک و تباهی و فساد را در درون خود فرو برده اندو سیاه وعین گناه شده و عذابهای دوزخ آنها را تطهیر نکرده ،درجهنم باقی می مانند وخلودشان واقعی و جاودانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
. کلید واژه ها:خلود؛ جهنم؛ معناشناسی؛ همنشینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantics of “Eternity in Heaven” According to Syntagmatic Axis | ||
نویسندگان [English] | ||
Rezvan Hajisharafi1؛ Abdulhadi faghizadeh2؛ Mohammad Hadi Amin Naji3 | ||
1university dezful | ||
2university tehran | ||
3university tehran | ||
چکیده [English] | ||
Kholoud and its derivatives are repeated in the Quran 89 times: 38 times with reference to sinners in hell (28 times in reference to infidels and 10 times in reference to sinners who are believers). In the present essay we rely on semantics and lexicology, we take a look at these words to show that: 1. It is an extra-temporal concept related to the hereafter; 2. It has two meanings: eternity or long period of time; 3. Most sinners have relative kholoud and they are redeemed after being cleansed in hell, but some sinners stay there forever. 4. Our methodology tries to show the true meaning of the word using religious and extra-religious reasoning, relying on semantics. The main question of the present paper focuses on eternal or temporal stay in hell. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the Quran, hell, kholoud, semantics, paradigmatic relation | ||
مراجع | ||
1. آذرنوش، آذرتاش (1384)، فرهنگ معاصر عربی-فارسی، تهران: نشر نی. 2. آمدی، سیف الدین (1423ق)، ابکار الافکار فی اصول الدین، قاهره: دارالکتب. 3. ابراهیمی، حسن، (388 1) «بررسی تأویلات ابن عربی دربارۀ آیات خلود و جاودانگی عذاب در قرآن»، فصلنامه مطالعات عرفانی، پاییز و زمستان، شمارۀ دهم، صص 5-26. 4. ابن بابویه، محمد بن علی (صدوق) (1414ق)، اعتقادات الامامیة، چاپ دوم، قم: کنگرۀ شیخ مفید. 5. ابن فارس، احمد بن فارس (1404ق)، معجم مقاییس اللغۀ، قم: مرکز الإعلام الاسلامی (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم). 6. ابن منظور، محمد بن مکرم(1414ق)، لسان العرب، ط 3، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر. 7. انیس، ابراهیم (1408ق)، المعجم الوسیط، تهران: مکتب نشر الثقافة الاسلامیة. 8. ایزوتسو، توشیهیکو (1373)، خدا و انسان در قرآن، ترجمۀ احمد آرام، چاپ سوم، تهران: نشر اسلامی. 9. ــــــــــــــــــــــــــ، (1394)، مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن مجید، ترجمۀ فریدون بدره ای، تهران: نشر فرزان. 10. باقری، مهری (1378)، مقدمات زبان شناسی، تهران: نشر قطره. 11. بلخی، مقاتل بن سلیمان (1416ق)، الوجوه والنظائر فی القرآن الکریم، بیروت: مکتبة النور. 12. بهبودی، محمد باقر (1369)، معانی القرآن، تهران: نشر خانه آفتاب. 13. بی پرویش، مانفرد (1363)، زبان شناسی جدید، ترجمۀ محمد رضا باطنی، تهران: نشر آگاه. 14. پالمر، فرانک (1374)، نگاهی تازه به معنی شناسی، ترجمۀ کورش صفوی، تهران: کتاب ماد. 15. جوادی آملی، عبدالله (1385)، تسنیم، چاپ اول، قم: انتشارات اسراء. 16. جوهری، اسماعیل بن حماد (1410ق)، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة، ط 1، بیروت: دار العلم للملایین. 17. حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1423ق)، معاد شناسی، مشهد: نشر علامۀ طباطبایی. 18. حمیری، نشوان بن سعید (1420ق)، شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم، بیروت: دار الفکر المعاصر. 19. خوانین زاده، محمدعلی (1394)، «معناشناسی کاربرد اسم فاطر در قرآن کریم»، مطالعات اسلامی علوم قرآن و حدیث، بهار و تابستان، شمارۀ 94، صص9-22. 20. دهقانی، محمد حسین، محمد رضا بلانیان (1389)، «تحلیلی بر جاودانگی عذاب از دید ملاصدرا و تطبیق آن با آیات و روایات»، مجله الهیات تطبیقی، بهار و تابستان، شمارۀ 3، صص117-134. 21. رازی، ابو عبدالله محمد بن عمر فخرالدین (1420ق)، مفاتیح الغیب (تفسیر کبیر)، بیروت: دار احیاء التراث العربیة. 22. راغب اصفهانی، حسن بن محمد (1312ق)، المفردات فی غریب القرآن، دمشق: دار العلم. 23. رضی، محمد بن طاهر (بیتا)، نهج البلاغة، تحقیق صبحی صالح، قم: دار الهجرة. 24. زحیلی، وهبة بن مصطفی (1418ق)، التفسیر المنیر، بیروت: دارالفکر المعاصر. 25. زمخشری، محمود بن عمر (1417ق)، الکشاف عن حقایق القرآن، قم: انتشارات مکتب الإعلام الاسلامی. 26. سیاح، احمد (1365)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تهران: انتشارات اسلامی. 27. صفوی، کورش (1380)، از زبان شناسی به ادبیات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. 28. طباطبایی، سید محمد حسین (1403ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات. 29. طبرسی، فضل بن حسن (1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو. 30. طریحی، فخرالدین محمد (1375)، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی. 31. طوسی، محمدبن حسن (1405ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 32. طوسی، نصیرالدین محمد (بیتا)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم: منشورات شکوری. 33. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409ق)، کتاب العین، قم: نشر هجرت. 34. قرشی، علی اکبر (بی تا)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیة. 35. قیصری رومی، محمد داوود (1375)، شرح فصوص الحکم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 36. کاشانی، عبدالرزاق (1422ق)، تأویلات القرآن الکریم (المشهور بتفسیر ابن عربی)، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 37. مجلسی، محمد باقر (1403ق)، بحار الانوار الجامعة لدرر الاخبار الائمة الاطهار، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 38. مصطفوی، حسن (1416ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: انتشارات ایران. 39. مطیع، حسن (1387)، «خلود در عذاب با مروری بر دیدگاه صدرالمتألهین»، فصلنامه پژوهش اندیشه نوین دینی، زمستان، شمارۀ 15، صص95-116. 40. معلوف، لوییس (1380)، المنجد، ترجمۀ محمد بندر ریگی، تهران: انتشارات ایران. 41. ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی (1366)، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار. 42. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ، (1425ق)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 43. نجیمی، محسن علی (1394)، «بررسی عقلی و شواهد قرآنی روایی بر اثبات مفهوم خلود در جهنم»، پژوهش نامه قرآن و حدیث، پاییز و زمستان، شمارۀ 17، صص50-63. 44. نکونام، محمد رضا (1386)، خلود در دوزخ، قم: انتشارات نگین. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |