یوسفی مقدم, محمد صادق, حقانی, ریحانه. (1399). نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن. اسلام و مطالعات اجتماعی, 2(1), 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
محمد صادق یوسفی مقدم; ریحانه حقانی. "نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن". اسلام و مطالعات اجتماعی, 2, 1, 1399, 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
یوسفی مقدم, محمد صادق, حقانی, ریحانه. (1399). 'نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن', اسلام و مطالعات اجتماعی, 2(1), pp. 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
یوسفی مقدم, محمد صادق, حقانی, ریحانه. نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1399; 2(1): 7-34. doi: 10.22081/jqss.2020.68904
1مدیر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1399،
تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1399
چکیده
علم قرائت یکی از علوم قرآنی است که نقش بسزایی در فهم قرآن دارد و اختلاف در قرائات، مؤثر در دریافت معانی مختلفی از قرآن خواهد بود. مستشرق یهودیتبار، گلدتسیهر (1921-1850) با تمسک به اختلاف قرائات و انتساب آن به اجتهاد قاریان، درصدد برآمده قرآن را برخوردار از نصّی مضطرب و فاقد متنی یگانه و غیرمصون از تحریف بداند و به آیاتی نیز استشهاد کرده است. در این مقاله سعی شده علاوه بر پاسخگویی به برخی استشهادهای وی، با استناد به اهتمام فراوان مسلمانان در فراگیری قرآن از لسان پیامبر، برخورداری آن از متن واحدِ مستند به وحی اثبات شود؛ هرچند این متن واحد، در دوران کتابت، بهسبب محدودیتهای رسمالخط عربیِ آن روز و عاریبودن از نقطه، حرکت و اِعراب، دچار اختلاف قرائت شده است؛ اما طبقات بعدی قاریان و مفسران، تنها مجاز دانستهاند که از میان قرائتهای مأثور، قرائتی را براساس اجتهاد شخصی انتخاب کنند و این اجتهاد نه به معنای روابودنِ هر قرائتی بر مبنای خواست و نظر شخصی فرد، بلکه به معنای تعلیل قرائتِ مختار است و تأثیری در اساس متن قرآن ندارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است و روش گردآوری اطلاعات آن اسنادی –کتابخانهای است.
A Critique and Examination of the Theory of Goldziher on Differences in (different ways of) Readings in the Qur'an
نویسندگان [English]
mohamadsadegh yousefimoqaddam1؛ reahaneh haghani2
1Quran Center of Islamic Sciense and Culture Academy
2Level Four (PhD) of Islamic Seminary in comparative interpretation of the Qur'an, Masumieh Seminary Higher Education Institute
چکیده [English]
Reading (the Qur'an) is one of the Qur'anic sciences that plays an important role in understanding the Qur'an, and differences in reading will be effective in receiving different meanings of the Qur'an. Golddecher, an Orientalist (1850-1921), relying on the differences in the readings and attributing it to the ijtihad of the Qaris (Qur'an reciters), seeks to make the Qur'an have an incoherent text and without unity, as well as a text not protected from distortion, and then he has referred to some verses. In this paper, in addition to responding to some of his evidence, an attempt has been made to prove the existence of a single text documented in revelation, referring to great efforts of Muslims in learning the Qur'an from the tongue of the Prophet. However, this single text, at the time of writing, due to the limitations of the official Arabic calligraphy of that time and its lack of full stop, movement and I'rab (the change of the vowel marking on the final letter of the word) has been faced with differences in readings. However, the next Qaris and commentators of the Qur'an only allowed choosing a reading based on personal ijtihad from the narrated readings and not only doesn't this ijtihad have the sense of validity of every reading based on the one's personal wishes and opinions, but also it means finding a reason for autonomy reading, and it does not affect main text of the Qur'an. The paper has been conducted by a descriptive-analytical method and the method of data collection is documentary-library.
کلیدواژهها [English]
The Qur'an, orientalists, readings, Goldziher
مراجع
* قرآن کریم.
1. ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. (چاپ سوم). بیروت: دارصادر.
2. ابناثیر، علی بن محمد. (1417ق). اسدالغابة فی معرفه الصحابه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
3. ابنجزری، ابوالخیر محمد بن محمد. (بیتا). النشر فی القراءات العشر. بیروت: انتشارات دار الکتب العلمیة.