تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,207,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,542 |
مراکز علمی ـ آموزشی شیعیان در اوده؛ از اقتدار یافتن انگلیس تا استقلال هند (1857م تا 1947 م) | ||
تاریخ اسلام | ||
دوره 21، شماره 1 - بهار 99 - مسلسل 81، فروردین 1399، صفحه 197-228 اصل مقاله (851.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2020.68967 | ||
نویسنده | ||
فیضان جعفر علی | ||
دانشجوی دکتری رشته تاریخ اسلام دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 22 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1398 | ||
چکیده | ||
پس از تسلط انگلیسیها بر سرزمین اوده در شمال هند در سال 1276ه.ق، شیعیان برای رویارویی با شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدید، بیش از گذشته به فعالیتهای فرهنگی روی آوردند و با تأسیس مراکز علمی به سبک جدید، موجب ایجاد تحولی مهم در میان شیعیان شبه قاره هند شدند. مراکزی همچون مدرسه ناظمیه، سلطان المدارس، مدرسه الواعظین و شیعه کالج از مراکزی هستند که در این چارچوب از اواخر سده نوزدهم میلادی و به ویژه در سده بیستم میلادی، فعالیت خود را در اوده آغاز کردند. این مراکز که نمونهای از کوشش برای کنار هم نهادن روشهای سنتگرایانه و نوگرایانه هستند در گستره جغرافیایی وسیعی از شبه قاره هند، دانشآموختگانی تربیت کردند که به عنوان مبلغ، واعظ و خطیب در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی به شکلی فعال حضور یافتند و مجموعهای از مدارس دینی را بر اساس مبانی مذهب شیعه در شبه قاره هند پدید آوردند. نوگرایان شیعی با بهره گرفتن از نظام آموزشی انگلیسی در این مراکز، جامعه شیعه را با علوم جدید آشنا ساختند | ||
کلیدواژهها | ||
اوده؛ مراکز علمی شیعه؛ شیعیان هند؛ نوگرایی دینی شیعیان؛ نظام آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Shiites’ Scientific-Educational Centers in Awadh; from the Authority of England to the Independence of India (1857 A.C to 1947 A.C) | ||
نویسندگان [English] | ||
Feizan Jafar ali | ||
Ph. D Student of History of Islam, Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Following the domination of the England in Awadhland located in the north of India (1276 A. H), Shiites got involved with cultural activities to deal with the social, cultural and political conditions and by the establishment of scientific centers with a new style, they provided the ground for the development of important change among the Shiites of India. The centers such as Nazemiyeh, Sultan ol-Madares, Madresat ol-Vaezin and Shi’a College initiated their activities in this framework from the late 19th century (A.C) particularly in the 20th century in Awadh. These centers being considered as the samples of uniting the traditional and innovative methods in the geographical extension of India trained graduates that participated as preachers in various social and cultural domains and accordingly, they developed a collection of religious schools based on the bases of Shiite religion in India. Taking advantage of English educational system in these centers, the Shiite modernists made the Shiite community familiar with the new sciences | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Awadh, scientific center of Shi’a, Shiites of India, religious modernity of Shiites, educational system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |