تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,289 |
بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1397، صفحه 121-136 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2019.69064 | ||
نویسندگان | ||
محسن علایی بوسجین* 1؛ رباب اخوان2 | ||
1دانشگاه پیام نور | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم اجتماعی | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 07 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت دو متغیر هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، این مطالعه با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی در بین دبیران مقطع متوسطه شهر اردبیل انجام شد. این پژوهش کاربردی است و جامعه آماری آن، شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهر اردبیل است که در سال 95-96 به تدریس اشتغال داشتند. حجم نمونه 130 نفر با نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی بود. اعتبار پرسشنامهها مورد تأیید اساتید، و از پایایی مقبول در سطح رضایتبخش برخوردار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه تحقیق، علاوه بر شاخصهای آماری توصیفی، از آزمون همبستگی استفاده شد. میانگین نمره هوش فرهنگی در حد 49/3 بود و از مؤلفههای آن، هوش انگیزشی بیشترین میانگین، و هوش دانش کمترین میانگین را داشت. میانگین نمره رضایت اجتماعی 05/4 و در حد بالایی بود و از مؤلفههای آن، روابط آموزشی و خانوادگی میانگین بالاتری نسبت به روابط اجتماعی داشت. بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. با توجه به نتایج حاصل از وجود رابطه بین هوش فرهنگی و رضایت اجتماعی دبیران، توجه به اهمیت هوش فرهنگی با رضایت اجتماعی دبیران ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش فرهنگی؛ رضایت اجتماعی؛ دبیران مقطع متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Relationship between Cultural Intelligence and Social Satisfaction | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen alaei bousjin1؛ Robab Akhawan2 | ||
1pnu.university | ||
2Graduate Student, Social Sciences | ||
چکیده [English] | ||
Owing to importance of two variables of cultural intelligence and social satisfaction, this study is made with an aim of examining the relationship between cultural intelligence and social satisfaction among the intermediate-level teachers in the city of Ardebil. This research is applied and the statistical population contains all teachers of Ardebil city high schools, teaching in the years of 1395-96(2016-2017). 130 samples were randomly selected. Tools of collecting data were two questionnaires of cultural intelligence and social satisfaction. Validity of questionnaires has been confirmed by professors and acceptable reliability was satisfactory. In order to analyze data and test of research hypothesis, in addition to descriptive statistics indices, correlational test was applied. The mean score of cultural intelligence stood at about 49/3, among components of which motivational intelligence had mean score at most and knowledge intelligence had the least mean score. The mean score of social satisfaction stood at high 05/4, among components of which familial and educational relationships had higher mean than social relationships. A meaningful and positive correlation was observed between cultural intelligence and social satisfaction. According to the results obtained from the existing relationship between cultural intelligence and social satisfaction of teachers, it seems necessary to pay attention to importance of cultural intelligence with social satisfaction of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural Intelligence, Social Satisfaction, Intermediate-level Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 |