تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,040 |
مقایسه روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی | ||
جستارهای فقهی و اصولی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 19، شهریور 1399، صفحه 137-167 اصل مقاله (604.3 K) | ||
نوع مقاله: مقالات فراخوان روش شناسی علوم اسلامی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2020.56229.1927 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم علیدوست ابرقویی* 1؛ محمد جواد لطفی2 | ||
1استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ـ ایران | ||
2دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم- ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 30 دی 1398، تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1399 | ||
چکیده | ||
جستار حاضر در منهج فقهی فقیهان، جست وجوگر را با دو روش کلی در استنباط مواجه می سازد. روش اول که از آن به روش «فقه قناعت» تعبیر می شود، روشی است که طبق آن فقیه به تجمیع ظنون مختلف در مسئله می پردازد و با ضمیمه کردن آنها به یکدیگر، برای او وثوق و اطمینان یا ظنّی که آن را بهترین طریق میّسر می داند، نسبت به حکم شرعی در مسئله حاصل می شود؛ گرچه هر کدام از آن ظنون و شواهد به تنهایی ارزشی در استنباط دارا نباشد و یا به اصطلاح اصولی، حجت نباشد. روش دوم در فرآیند اجتهاد، روش «فقه صناعت» نام دارد. طبق این روش، فقیه با استفاده از گروه خاص و محدودی از ادله که حجیت هر کدام از آنها در علم اصول فقه به اثبات رسیده، به اجتهاد و استنباط حکم می پردازد و اگر آن ادله فاقد شرایط حجیت بودند، کنار گذاشته می شوند و فقیه به سراغ اصول عملیه می رود.در این مقاله تلاش شده تا با اتکا بر روش تحقیق مقایسه ای، روش اجتهادی صاحب جواهر و محقق خویی مورد بررسی قرار گیرد و آثار تفاوت روش اجتهادی این دو فقیه برجسته بیان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فقه قناعت؛ فقه صناعت؛ روش اجتهادی؛ روششناسی اجتهاد؛ تجمیع ظنون؛ صاحب جواهر؛ محقق خویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Ijtihad Method of sahebjavaher and Khoee | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolqasem Alidoost AbarGhooee1؛ Mohammad Javad Lotfi2 | ||
1Postgraduate Studies Instructor of Seminary School of Qum & Professor of the Islamic Culture Center & Teacher of Jurisprudence and Principles of Seminary School of Qum-Iran | ||
2Graduated Student in 4 th level of Seminary School of Qum – Iran | ||
چکیده [English] | ||
The search in jurisprudential method of jurists, leads the searcher to deal with two general methods of inference. The first method, which is interpreted as the "Contentment-based" (Qanāʿat Miḥwar) method, is the way in which the jurist integrates various conjectures of the issue and attaches them to each other, giving him the credibility, assurance or conjecture which is considered as the best possible way regarding deduction of the Sharʿī ruling of the issue., even if each one of those conjectures and evidence has no value in inference separately; in another word they are not "Probative" (al-Ḥujjat) separately based on Uṣūlī term The second method in the process of Ijtihād is called "Tradition-based" (Ṣanāʿt Miḥwar) method. According to this method the jurist infers the verdict by applying a specified and bounded group of proofs which their authenticity has been proved in Uṣūl. If those proofs miss the requirements of authenticity, the jurist puts them aside and refers to procedural principle. The article attempts to compare the juristic method of Ṣāḥib-al-Jawāhir and al-Khuʾī based on comparative research method, to declare the different fruits of these two methods. Keywords: contentment-based method, Ṣāḥib al-jawāhir, al-Muḥaqqiq al-Khuʾī | ||
کلیدواژهها [English] | ||
contentment-based method, Ṣāḥib al-jawāhir, al-Muḥaqqiq al-Khuʾī | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 839 |