تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 1,751 |
تعداد مقالات | 27,347 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,576,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,680,634 |
مرجعیت علمی قرآن از نگاه مقام معظم رهبری | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 تیر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2020.55520.1006 | ||
نویسنده | ||
غلامحسین اعرابی ![]() | ||
عضو هیئت علمی | ||
تاریخ دریافت: 26 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
مسأله مرجعیت علمی قرآن از دیرزمان توسط برخی دانشمندان اسلامی مثل شاطبی، غزالی، فخررازی و دیگران مطرح و موافقان و مخالفانی داشته است. در دهههای اخیر نیز به این مسأله ورود شده، اما مصب بحث بهروشنی بیان نگردیده است. در حوزه مرجعیت علمی قرآن، باید به چند اصطلاح توجه شود: اول: مرجعیت علمی، به معنای حاکمیت قرآن بر همه چیز از جمله علوم؛ به باور مسلمانان قرآن حق محض است و هرچه در تباین با قرآن باشد، باطل محض میباشد؛ لذا علوم در مبانی، مسائل و اهداف خود نباید در تباین با قرآن باشد. مرجعیت به این معنا مورد اتفاق مسلمانان است. دوم: جامعیت علمی قرآن، یعنی قرآن جامع علوم اولین و آخرین است؛ جامعیت بدین معنا مورد اختلاف دانشمندان اسلامی است، مثلا شاطبی مخالف و غزالی موافق آن است. سوم: منبعیت علمی قرآن، یعنی قرآن به مثابه سرچشمه و معدن علوم است؛ لذا مبانی، مواد و اهداف علوم در قرآن وجود دارد؛ اما بالفعل کردن علوم نیاز به استخراج و استنباط دارد. چهارم: تفسیر علمی قرآن، به معنای استفاده از فرآوردههای علمی در تفسیر و تبیین آیات قرآنی که این مسأله نیز موافقان و مخالفانی دارد. پنجم: اعجاز علمی قرآن، اصطلاحی که در دهههای اخیر از سوی برخی دانشمندان بهکار رفته، اما موافقان و مخالفانی داشته و خصوصاً در بهکاربردن اعجاز و تطابق آن با تعریف کلامی اعجاز بحثهایی صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
"مرجعیت علمی قرآن"؛ "علوم انسانی"؛ "مبانی مرجعیت"؛ "تولید علم"؛ "علوم غربی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From the point of view of the Supreme Leader, the scientific authority of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
golamhosein arabi | ||
faculty mamber | ||
چکیده [English] | ||
The question of the scientific authority of the Qur'an has long been raised by some Islamic scholars such as Shatabee, al-Ghazali, Fakhrazi, and others, and has been in favor of and against it. This issue has also been introduced in recent decades, but the debate has not been clearly articulated.First: Scientific authority means the rule of the Qur'an over everything including the sciences; Muslims believe the Qur'an is pure right and that whatever is in conflict with the Qur'an is completely false; . In this sense, authority is accepted by Muslims. Second: The scientific comprehensiveness of the Qur'an, that is, the Comprehensive Qur'an of the sciences is the first and the last; comprehensiveness in this sense is disputed by Islamic scholars, for example, an opposing and al-Ghazali sympathizer. Third: The scientific resources of the Qur'an, that is, the Qur'an, are the source and the mine of the sciences; therefore, there are foundations, materials and purposes of the sciences in the Qur'an, but the actualization of the sciences needs to be extracted and deduced. Fourth: Scientific interpretation of the Qur'an means the use of scientific products in the interpretation and explanation of Qur'anic verses, which also has its proponents.Fifth: The Scientific Miracle of the Qur'an, a term used by some scholars in recent decades but favored and opposed, and in particular the use of the miracle and its conformity with the verbal definition of miracle. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Scientific authority of the Quran", "Humanities", "Principles of authority", "Production of science", "Western science" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |