تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,022 |
رابطه فقه القرآن و تربیت جسمانی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، تیر 1399، صفحه 34-55 اصل مقاله (708.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2020.58245.1072 | ||
نویسنده | ||
عباس کوثری* | ||
عضو هیئت علمی | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
تربیت فرایند پرورشدادن و به فعلیتدرآوردن استعدادهای گوناگون انسان در ابعاد مختلف آن با اصول و برنامهای از پیش تعیینشده است، بهگونهای که انسانها در حرکتی آزادانه و آگاهانه با پذیرش درونی، رشد و بالندگی خویش را در مسیر حرکت به کمال و ارزشهای مطلوب استمرار بخشند. تربیت از منظرهای گوناگون به انواعی تقسیم میشود که یکی از آنها تربیت جسمانی است. پرسش اصلی این است که چه رابطهای میان احکام فقهی قرآنی و تربیت جسمانی وجود دارد؟ به بیان دیگر آیا احکام فقهی قرآنی بهگونهای تشریع شدهاند که در راستای تربیت جسمانی هم باشند یا تنها به تربیت روحی و عقلانی توجه کردهاند. پژوهش پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی و براساس منابع کتابخانهای به این پرسش پاسخ میدهد و به این نتایج دست یافته است: 1. فقه القرآن سه مبنا دارد: اختیار تکوینی، توانایی فردی و سرشت تشخیص خوبی از بدی و درستی از نادرستی. 2. قرآن کریم در سه بُعد تغذیه، بهداشت و ورزش احکامی را در راستای تربیت جسمانی مطرح کرده است. 3. از دیدگاه قرآن طیببودن و ضررنداشتن تغذیه معیار تغذیه برای تربیت سالم جسمانی است؛ بنابراین احکامی که موجب ضرر به جسم باشد، از دیدگاه قرآن وجود ندارد، بهجز موارد تزاحمِ با اهم مانند جهاد. رویکرد فقهی - قرآنی میتواند بیانگر نوآوری و اهمیت پژوهش پیشِ روی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت جسمانی؛ احکام فقهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Qur'anic Jurisprudence and Physical Education | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas kosari | ||
Faculty member | ||
چکیده [English] | ||
Education is the process of nurturing and activating various human talents in its various dimensions with predetermined principles and plans, to make human being continue his growth and development in the path of ideal perfection and values, through a free and conscious movement with inner acceptance. Education is divided into different types from one perspective, one of which is physical education. The main question is what is the relationship between the rules of Qur'anic jurisprudence and physical education? In other words, have the rules of Qur'anic jurisprudence been legislated in such a way that they are also in line with physical education, or have they only paid attention to spiritual and intellectual education? The current study answers this question based on descriptive-analytical method and library sources and has achieved the following findings: 1. the jurisprudence of the Qur'an has three bases: evolutionary authority, individual ability, and the nature of distinguishing good from evil and right from wrong. 2. The Holy Quran has introduced some rulings for physical education in three dimensions: nutrition, health, and exercise. 3. According to the Qur'an, the purity and harmlessness of nutrition is the criterion for nutrition to have a healthy physical education. Therefore, there are no rulings that cause harm to the body from the Qur'anic point of view, except in cases of major conflict such as jihad. The jurisprudential-Qur'anic approach can indicate the innovation and importance of the present study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, physical education, jurisprudential rulings. the scope of the authority of the Qur'an, Rashid Reza, Tafsir al-Minar | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |