
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,545 |
رهیافتی معناشناسانه به مسائل نوپدید فرهنگی از منظر قرآن | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 3، شماره 6، دی 1398، صفحه 29-49 اصل مقاله (436.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2019.69226 | ||
نویسندگان | ||
عباس ابراهیمی* 1؛ اصغر اسلامی تنها2؛ نعمتالله کرماللهی3 | ||
1دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم | ||
2استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام | ||
3دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 19 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
فهم دقیق و روشمند معانی و متن قرآن، دغدغه اصلی در حوزه مطالعات قرآنی است و موجب پیدایش دانشهای متعدد و رشد آنها شده است؛ اما با توجه به دقت متن و زبان قرآن و وجود مسائل نوپدید فرهنگی نظیر مصرف، این سؤال مطرح میشود که برای فهمی جدید و پاسخی متناسب با اقتضائات زمان و مکان، چه روشی درست است؟ و کاربست کدامیک از شیوههای جدید پژوهش، در توسعه نظاممند روشهای متداول تفسیری راهگشاست؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از شیوه معناشناسی و کاربست آن بهصورت نظاممند، رهیافتی در توسعه مطالعات قرآن مبتنی بر پاسخگویی به مسئله مصرف ارائه کرده است. مصرفی که در گذشته عامل رفع نیاز بود، متأثر از مدرنیته، از مصرف معنا به مصرف شیء (مبتنی بر قوانین طبیعی و علوم اقتصادی) و در ادامه، به مصرف مصرف یا همان مصرف نشانه تبدیل شد. پژوهش حاضر با رویکرد معناشناسی، به این نتیجه دست یافته است که میدان معنایی کلان تزکیه در قرآن، همه فرایند مصرف ممدوح، شامل معنای محوری، شیوه، حد، منشأ، قوانین و احکام را در درون خود جای داده است و قرآن با فرایند زکات، مصرف را معنا کرده است؛ فرایندی که میتوان از آن با عنوان «مصرف متزاکیانه» یاد کرد. مصرف متزاکیانه مبتنی بر نیاز است، نه تمایز؛ و با قوانینی چون زکات، صدقه و انفاق در پی ایجاد اعتدال و تعدیل غریزه زیادهخواهی و همچنین کم کردن شکاف میان فقیر و غنی است؛ هدف آن رشد و حفظ پارسایی، و سرانجامش دستیابی به حیات طیبه است و نقطه مقابل آن، اسراف و اتراف (رفاهزدگی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات قرآنی؛ مسائل فرهنگی؛ معناشناسی؛ مصرف؛ مصرف متزاکیانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Semantic Approach to Newly Emerging Cultural Issues in the Eyes of the Holy Qur’an (Case Study: Consumption as Zakat) | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas ebrahimi1؛ asghar eslamitanha2؛ nematollah karamollahi3 | ||
1Associate Professor, University of Baqir Al-Ulum (‘a) | ||
2MA Student, Communications and Culture Studies | ||
3bou | ||
چکیده [English] | ||
The main concern in the field of the Qur’anic studies is to exactly and systematically understand the meanings and text of the Qur’an, triggering appearance of various sciences and their growth, but considering the exact text and language of the Qur’an and the newly emerging cultural issues like consumption, this question is posed that “what is the right method to have a new understanding and a suitable response to this with the spatial-temporal exigencies?” and which one of new research methods has an effective performance in systematic developing the common interpretative methods?” This paper is formulated based on an analytic-descriptive methodology and usage of semantic method and its systematic function and being presented as an approach in developing the Qur’anic studies based on a response to the issue of consumption. A consumption that caused satisfaction of needs in the past, affected by modernity, turned from consumption of meaning into consumption of object (based on natural rules and economic sciences) and in continuity, into consumption of consumption or the semiotic consumption. The present article drew the conclusion, with a semantic approach, that macro-sense field of purification in the Qur’an has incorporated the approved consumption process including the central sense, method, degree, origin, rules and rulings and the Qur’an has given the meaning of consumption with the process of zakat; a process whose can recalled as “purifying consumption”. The purifying consumption is based on need rather than distinction and seeks after creating moderation and modification of instinct of acquisitiveness as well as lessening the rich-poor gap. It aims to develop and preserve piety and finally gaining the good life and its opposite point of extravagance and being welfare affected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur’anic Studies, Cultural Issues, Semantics, Consumption, Purifying Consumption | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 979 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |