تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,761 |
حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 12، تابستان 99 - مسلسل 44، تیر 1399، صفحه 63-86 اصل مقاله (520.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2020.69265 | ||
نویسنده | ||
علی فضلی | ||
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
سلوک حرکت نفس ناطقه به سوی خداست و هر عمل سلوکی پارهای از حرکت آن نفس به سوی غایت هستی است. این یک حرکت استکمالی است که از حرکت جوهری نفس ناطقه برمیخیزد. نفس در صورتهای اخلاقی و سلوکی به مثابۀ کمالات جوهری حرکت میکند؛ ولی این حرکت نه حرکت جوهری عرضی، بلکه حرکت طولی و حرکت برداری است. حرکت جوهری طولی با انتقال موضوع در فعلیتها، در سلسلۀ طولی جهان هستی واقع میشود. حرکت جوهری برداری که از نوآوریهای استاد علی عابدی شاهرودی است با مؤلفههای خاصی در پی ترکیب حرکت جوهری عرضی و طولی و به گونۀ شتابدار به وجود میآید. حرکت جوهری استکمالی به امکان استعدادی و استکمال وجودی و قوای قلبی وابسته است تا زمینۀ حرکت فراهم گردد و با استکمال، تکامل وجودی و اشتداد وجودی رخ دهد و با فعلیت قوای قلبی همانند لطائف سبعه سلوک به سوی غایت هستی صورت گیرد. منشأ این حرکت استکمالی چیست؟ در پاسخ، با بهرهگیری از بیان استاد علی عابدی شاهرودی، بحث عامل و مدبر این حرکت جوهری را طرح کردهایم. این مدبر بر دو قسم است: یکی مدبر درونی که ارادۀ عقلی است و دیگری مدبر بیرونی که ارادۀ ملکوتی و الهی است. البته تدبیر مدبر ملکوتی و الهی نیز به سه دسته تقسیم میشود: تدبیر آغازین و پسین؛ تدبیر اصلی و طریقی و تدبیر عام و خاص. در ادامه به اثبات حرکت جوهری استکمالی پرداختهایم که بر برهان حرکت در کمالات اخلاقی و سلوکی تکیه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت جوهری استکمالی؛ حرکت جوهری طولی؛ حرکت جوهری برداری؛ امکان استعدادی؛ اشتداد وجودی؛ مدبر عقلی؛ مدبر ملکوتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conductive Substantial Movement of Human Rational Soul | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Fazli | ||
Assistant professor, Thought and Culture Institute | ||
چکیده [English] | ||
The path of Human rational soul`s movement is towards God, and every conductive action is a part of the movement towards the end of the existence. It is a perfect-based movement that arises from the substantial movement of the rational soul. The soul moves as substantial perfections in moral and behavioral forms; but this motion is not a substantial motion in width, but a longitudinal motion. Longitudinal substantial motion occurs in the longitudinal chain of the universe by transferring its subject in actualities. Vector substantial movement, which is one of Ali `Ābedī Shāhrūdī`s innovations, happens following the combination of width and longitudinal accelerating substantial movements by special components. Perfect-based substantial movement depends on the imkān-i isti`dādī, talent possibility, existential perfection-seeking and human heart forces to provide the ground for movement to cause perfection, existential evolution and ishtidād, intensity, and with the actuality of the heart forces to the end of existence occurs. What is the origin of this perfect-seeking movement? In response, using the statement of Master Ali `Ābedī Shāhrūdī, we have proposed a discussion of the manager of this essential movement. This manager is of two types: inner and externa, the former being the intellectual will and the later external which is the heavenly and Divine will. Of course, the action of the latter is also divided into three categories: the initial and the last, the main and the lesser and the general and the special manager. In the following, we have proved the essence of perfection-seeking motion, which relies on the argument of motion in moral and behavioral perfections | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perfection-Seeking Substantial Motion, Longitudinal Substantial Motion, Vector Substantial Motion, Possibility of Talent, Existential Intensity, Rational Manager, Heavenly Manager | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |