تعداد نشریات | 35 |
تعداد شمارهها | 1,781 |
تعداد مقالات | 27,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,650,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,737,425 |
انطباق یا عدم انطباق کوروش بر ذوالقرنین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 6، شماره دوازدهم-پاییز 98، پاییز 1398، صفحه 7-18 اصل مقاله (2.17 MB) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2019.69492 | ||
نویسنده | ||
اصغر میرزاپور / عباس تقوی* | ||
دانش پژوه سطح4 رشته تخصصی پیامبر اعظم(ص) موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) / سطح3 حوزه علمیه قم. | ||
تاریخ دریافت: 01 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره کهف، بلکه در چند جای دیگر تصریح کردهاند که ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است. در دوران معاصر، نخستین پژوهشگری که موضوع مطابقت کوروش با ذوالقرنین را پیش کشید سِر سید احمد خان (1817-1898)، از پیشگامان اصلاحات فرهنگی و بنیادگذار تجدد طلبی اسلامی در هند، بود. مولانا ابوالکلام آزاد (1888-1958)، وزیر فرهنگ دولت وقت هند، نیز همین نظریه را مطرح و به شکل مبسوطتری تبیین کرد. مرحوم علامه طباطبایی نیز، در المیزان، نظر ابوالکلام آزاد را پذیرفته و مشخصات کوروش را بر ذوالقرنین منطبق میداند. علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات میکند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، مینویسد: «هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشنتر و قابل قبولتر است». آیت الله مکارم شیرازی هم مینویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطههای ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً میتوان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد.» | ||
کلیدواژهها | ||
ذوالقرنین؛ کورش؛ علامه طباطبایی؛ هخامنشیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
انطباق یا عدم انطباق کوروش بر ذوالقرنین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
نویسندگان [English] | ||
Asghar Mirzapour | ||
دانش پژوه سطح4 رشته تخصصی پیامبر اعظم(ص) موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) | ||
چکیده [English] | ||
برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره کهف، بلکه در چند جای دیگر تصریح کردهاند که ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است. در دوران معاصر، نخستین پژوهشگری که موضوع مطابقت کوروش با ذوالقرنین را پیش کشید سِر سید احمد خان (1817-1898)، از پیشگامان اصلاحات فرهنگی و بنیادگذار تجدد طلبی اسلامی در هند، بود. مولانا ابوالکلام آزاد (1888-1958)، وزیر فرهنگ دولت وقت هند، نیز همین نظریه را مطرح و به شکل مبسوطتری تبیین کرد. مرحوم علامه طباطبایی نیز، در المیزان، نظر ابوالکلام آزاد را پذیرفته و مشخصات کوروش را بر ذوالقرنین منطبق میداند. علامه طباطبایی در المیزان، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات میکند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، مینویسد: «هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشنتر و قابل قبولتر است». آیت الله مکارم شیرازی هم مینویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطههای ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً میتوان از آن به عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد.» | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ذوالقرنین, کورش, علامه طباطبایی, هخامنشیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |