تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,245 |
بررسی مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا با رویکرد قرآنی | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 3(پیاپی31)، دی 1399، صفحه 69-90 اصل مقاله (381.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2021.58658.1689 | ||
نویسنده | ||
سعید امیرکاوه* | ||
مدیر گروه ارتباطات دانشکده صدا و سیما | ||
تاریخ دریافت: 02 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 29 دی 1399، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا، دو مکتب مطرح در ارتباطات هستند که از ضریب نفوذ و تأثیر بالایی در نظریهها و مباحث ارتباطی برخوردارند. این دو مکتب با استمداد از قرآن و بهکارگیری روش استنطاق موردبررسی قرار گرفت. از منظر قرآن، نه اثباتگراییِ مکتب انتقال و نه تفسیرگرایی مکتب تولید و مبادله معنا (بهصورتی که این مکتب بیانگر آن است) پذیرفته است؛ بلکه از منظر قرآن، فهم و تفسیر مهم دانسته شده و تولید معنا در جامعه ایمانی و در قرآن در چارچوب خطوطی که در قرآن مشخص شده مجاز و معتبر دانسته شده است؛ بهگونهای که تولید معنا در راستای قصد فرستنده حرکت خواهد کرد و نسبیت و بیاعتمادی به پیام را بهدنبال نخواهد داشت. از طرف دیگر میتوان به رویکرد هنجاری، انتقادی و به بیانی دیگر، اخلاقی قرآن اشاره کرد که این دو مکتب در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند. سرانجام قرآن بازیابی معنا را در کنار تولید معنا به رسمیت میشناسد و آن را به کار میبندد، و بازیابی را نتیجهٔ بهکارگیری روشهایی همچون انذار، موعظه و توبیخ میداند؛ روشهایی که بهدنبال علمآموزی نیست، بلکه با استمداد از زبان روح بهدنبال یادآوری است. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب انتقال؛ مکتب تولید و مبادله معنا؛ مطالعه انتقادی؛ مکتبهای ارتباطی؛ بازیابی؛ تولید معنا | ||
موضوعات | ||
بازخوانی و نقد نظریات حوزه علوم اجتماعی؛ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the School of Transmission and the School of Production and Exchange of Meaning with the Qur'anic Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
saied amirkave | ||
مدیر گروه ارتباطات دانشکده صدا و سیما | ||
چکیده [English] | ||
The school of transmission and the school of production and exchange of meaning are two schools in communication that have a high level of influence and effect on theories and topics of communication. These two schools were examined with the help of the Qur'an and the method of investigation. From the Qur'anic point of view, neither the positivism of the school of transmission nor the interpretivism of the school of production and exchange of meaning (as this school expresses it) is accepted. Rather, from the perspective of the Qur'an, understanding and interpretation are considered important and the production of meaning is considered permissible and valid in the community of faith and in the Qur'an within the framework specified in the Qur'an. Thus, the production of meaning will move in the direction of the sender's intention and will not lead to relativity and distrust of the message. However, we can refer to the normative, critical approach and in other words, the moral approach of the Qur'an that these two schools have nothing to say in this regard. Finally, the Qur'an recognizes and applies the retrieval of meaning alongside the production of meaning, and considers retrieval to be the result of the use of methods such as warning, advice, and punishment; the methods which do not seek to learn science but rather they seek to remind by using the language of the soul. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School of transmission, school of production and exchange of meaning, critical study, schools of communication, retrieval, production of meaning | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. 1. بنتون، تد؛ کرایپ، یان. (۱۳۸۴). فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی (مترجم: شهناز مسمیپرست و محمد متحد). تهران: نشر آگه. 2. رفیعپور، فرامرز. (۱۳۶۰). کندوکاوها و پنداشتهها. تهران: شرکت سهامی انتشار. 3. ساروخانی، باقر. (۱۳۸۱). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (ج۱، ۲). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 4. سورین، ورنر جی؛ تانکارد، جیمز دبلیو. (۱۳۸۴). نظریههای ارتباطات (مترجم: علیرضا دهقان، چاپ چهارم). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 5. صدر، سیدمحمدباقر. (۱۴۲۸ق). المدرسة القرانیه. قم: مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید صدر. 6. عبدالباقی، محمد فؤاد. (۱۳۶۴). المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم. تهران: انتشارات اسماعیلیان. 7. فیسک، جان. (۱۳۸۸). درآمدی بر مطالعات ارتباطی (مترجم: مهدی غبرایی). تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. 8. قائمینیا، علیرضا. (۱۳۸۹). بیولوژی نص نشانهشناسی و تفسیر قرآن. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 9. کلینی، یعقوب. (1407ق). الکافی (محقق: علیاکبر غفاری، چاپ چهارم). تهران: دارالکتب الاسلامیه. 10. گیویان، عبدالله. (۱۳۸۵). دو استعاره بنیادین برای فهم ارتباطات، فصلنامه رادیو و تلویزیون، (2)، ص 33. 11. لافی، دن. (1395). درآمدی بر نظریه رسانه (مترجم: رضا جلیلی سهبردان). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان. 12. لیتل جان، استیفن. (۱۳۸۴). نظریههای ارتباطات (مترجمان: سیدمرتضی نوربخش و سیداکبر میرحسینی). تهران: نشر جنگل. 13. مجلسی، محمدباقر. (1987م). بحارالانوار. لبنان: دار الاحیاء التراث العربی. 14. محسنیانراد، مهدی. (۱۳۷۸). ارتباطشناسی (چاپ نهم). تهران: سروش. 15. محمدپور، احمد. (۱۳۹۰). ضد روش منطق و طرح در روششناسی کیفی (ج۱). تهران: انتشارات جامعهشناسان. 16. مطهری، مرتضی. (۱۳۷۸). مجموعه آثار (۲۷ جلدی). تهران: انتشارات صدرا. 17. مککوایل، دنیس؛ ویندال، سون. (۱۳۸۸). مدلهای ارتباط جمعی (مترجم: گودرز میرانی). تهران: طرح آینده. 18. مهدیزاده، سیدمحمد. (۱۳۸۹). نظریههای رسانه و اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری. 19. واعظی، احمد. (۱۳۹۰). نظریه تفسیر متن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 20. Carig, games, W. (2007). Communication as culture: essays on media and society. New York: Routedge. 21. Geraghty, C. & Lusied, D. (1998). The Television stadies book. London: Arnold. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |