
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,541 |
شیوه مواجهه با مسائل اجتماعی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 3، شماره 6، دی 1398، صفحه 1-27 اصل مقاله (482.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2019.69605 | ||
نویسندگان | ||
حسن یوسف زاده* 1؛ رضا لطفی مغانجوقی2 | ||
1استادیار جامعةالمصطفی العالمیه و عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه | ||
2کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
در قلمرو هر علم پرسشهای اساسی وجود دارد که تفطن به آنها از ضرورتهای فهم نظریههای آن علم است. نظریههای اجتماعی با هدف اعطای بینش همهجانبه و ارائه تصویری جامع، پدیدههای اجتماعی را در قالب مفاهیم کانونی، صورتبندی میکنند و به آنها معنا میبخشند. آنچه سبب تمایزات مکتبی و گرایشها و نحلههای علمی میشود، تفاوت در شیوه مواجهه نظریهپردازان و فیلسوفان اجتماعی با مسائل و بحرانهای پیرامونی و صورتبندیهای مفهومی است. مواجهه علوم اجتماعی با پدیدههای انسانی در سه مرحله تشخیص مسئله، سببشناسی و پاسخ (ارائه راهحل) صورت میگیرد. شیوه مواجهه در هر سه مرحله را میتوان با رویکرد انتقادی بررسی کرد؛ چون هر سه مرحله، متأثر از غایتشناسی و تصویر نظریهپردازان از «جامعه خوب» است. در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، مسئله مذکور بررسی، و این نتیجه حاصل شد که اولاً، مبانی شناختی عالمان اجتماعی، بهویژه انسانشناسی، در تشخیص مسئله و مشاهده بحرانهای اجتماعی تأثیر شگرف دارد؛ ثانیاً مرحله سببشناسی و تشخیص ریشههای مسائل اجتماعی است که هم به شکلگیری مکاتب گوناگون منجر، و هم به ارائه راهحلهای مختلف و یا حتی عدم ارائه راهحل، در صورت طبیعی قلمداد کردن مسئله، منتج میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئله اجتماعی؛ بحران اجتماعی؛ انسانشناسی؛ مواجهه با مسئله؛ سببشناسی؛ فهم نظریه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding social Theory: How to deal with social issues | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Yousefzadeh1؛ reza Lotfi Moghanjuqi2 | ||
1Assistant Professor Al-Mustafa International University | ||
2MA Graduate, Culture and Communications, University of Baqir Al-Ulum(a) | ||
چکیده [English] | ||
In the realm of any science, there are fundamental questions that need to be understood in order to understand the theories of that science. Social theories, in order to provide a comprehensive picture, formulate social phenomena in the form of focal concepts and give them meaning. What distinguishes scientific schools and disciplines is the difference in the way social theorists and philosophers deal with peripheral issues and conceptual formulations. Social science encounters with human phenomena take place in three stages: problem identification, etiology and response (providing a solution). The method of confrontation in all three stages can be examined with a critical approach; because all three stages are influenced by the theorists and theorists' image of a "good society." In this article, using descriptive-analytical method, the problem was studied and it was concluded that, firstly, the cognitive foundations of social scientists, especially anthropology, have a tremendous effect on diagnosing the problem and observing social crises; Secondly, it is the stage of etiology and recognizing the roots of social problems, which on the one hand leads to the formation of different schools and on the other hand leads to different solutions. And if the issue is considered normal, no solution is offered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social problem, social crisis, anthropology, problem solving, etiology, theory understanding | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |