تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,443 |
دولت اسلامی و ضرورت مقاومت با تأکید بر آموزههای قرآنی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، دی 1399، صفحه 137-159 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2021.59102.1080 | ||
نویسنده | ||
مرتضی یوسفی راد* | ||
هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 27 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
دولتها اگرچه صاحب قدرتاند و امکان دفاع از خود دارند، در عین حال همواره در معرض تهدیدند. دولت اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر در تعیین مسیر حرکت خود مسیر صحیح و واقعی را اختیار نکند و به انحراف رود، در بقا و در دستیابی به اهداف و آرمانهای خود تهدیدات بالقوه و بالفعلی از درون و برون مرزهای عقیدتی خود، متوجه خود خواهد کرد. آن چیزی که میتواند چنین دولتی را از خطر انحراف و روآوری به افراط و تفریط و ظلم بازدارد، عنصر مقاومت است که به جهت کارکردی بهعنوان یک عنصر معنویِ قدرت و مطابق با ارزشهای دینی و انسانی در کنار ابزارهای مادی، تکنیکی و فیزیکی عنصری مؤثر و کارآمد میتواند در راستای رسیدن به اهداف عدالتخواهانه و آرمانهای متعالی نقش مؤثری در استواری دولت اسلامی در مسیر اسلامیت و تعالی انسان ایفا کند. هدف آن است که با روش تحلیل محتوا به واکاوی عنصر مقاومت به یکی عناصر قدرت معنوی برآمده و ظرفیتهایی که این عنصر قدرت در بازدارندگی از انحراف و در دفع تهدیدات دارد نشان داده شود. این ادعا در سه گفتار بحث و بررسی میشود. در گفتار اول ضمن تعریف دولت، به چیستی اعتقادات اسلامی بهعنوان مبادی قدرت معنوی پرداخته میشود. در گفتار دوم به تعریف دولت اسلامی و ظرفیتهای تهدیدی آن و در گفتار سوم مقاومت بهعنوان یک عنصر مهم معنوی قدرت تعریف میشود و ظرفیت آن در دفع تهدیدات و ایجاد توانمندی در مقابله با خطرات واکاوی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مقاومت؛ دولت؛ اعتقادات اسلامی؛ قدرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Islamic Government and the Necessity of Resistance with Emphasis on Qur'anic Teachings | ||
چکیده [English] | ||
Although governments have the power and ability to defend themselves, they are always exposed to threat. The Islamic government is no exception to this rule, and if it does not take the right and true path in determining its course of action and then gets deviated, it will face potential and actual threats from within and outside its belief borders in order to survive and achieve its goals and ideals. What can prevent such a government from deviation and going through extremism and oppression is the element of resistance. Resistance, functionally as a spiritual element of power and in accordance with religious and human values along with material, technical and physical tools, can be an effective and efficient element in achieving justice-seeking goals and lofty ideals. Resistance can play an effective role in the stability of the Islamic government in the path of Islam and human excellence. Through a content analysis method, the purpose of this study is to analyze the element of resistance as one of the elements of spiritual power and to show the capacities that this element of power has in preventing deviation and repelling threats. This claim is discussed in three discourses. In the first discourse, while defining the government, the nature of Islamic beliefs as the principles of spiritual power is dealt with. The second discourse defines the Islamic government and its threatening capacities, the third discourse defines resistance as an important spiritual element of power, and then analyzes its capacity to repel threats and build capacity to deal with dangers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Resistance, government, Islamic beliefs, power | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. 1. امام خمینی، سیدروحالله. (1388). البیع. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(رحمةالله). 2. امام خمینی، سیدروحالله. (1385). شرح دعای السحر (چاپ چهارم). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. 3. اوزر، آتیلا. (1386). دولت در تاریخ اندیشه غرب (مترجم: عباس باقری). تهران: نشر فرزان روز. 4. بشیریه، حسین. (1381). دیباچهای بر جامعهشناسی ایران: دوره جمهوری اسلامی. تهران: نگاه معاصر. 5. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد. (1360). غرر الحکم و درر الکلم. تهران: دانشگاه تهران. 6. پلامناتز، جان. (1383). فلسفه اجتماعی و سیاسی هگل (مترجم: حسین بشیریه). تهران: 7. دوانی، جلالالدین. (بیتا). اخلاق جلالی. [بیجا]: [بینا]. 8. دوورژه، موریس. (1376). جامعهشناسی سیاسی (مترجم: ابوالفضل قاضی). تهران: نشر میزان. 9. زاهدی تیر، اصغر؛ محمدهادی، امین ناجی. (1389). بررسی مفهوم مقاومت با رویکرد اجتماعی در آیات قرآن. فصلنامه مطالعات تفسیری، 10(38)، صص 221-236. 10. زمخشری، جارالله محمود بن عمر. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل. بیروت: دار الکتب العربی. 11. صلیبا، جمیل. (1370). واژهنامه فلسفه و علوم اجتماعی (مترجم: کاظم برگنیسی و صادق سجادی). تهران: شرکت سهامی انتشار. 12. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن (سیدمحمدباقر همدانی). قم: انتشارات اسلامی. 13. طبرسی، فضل بن الحسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصر خسرو. 14. طبیب، خواجه رشیدالدین فضلالله. (1945م). مکاتبات رشیدی (مصحح: محمد شفیع). کراچی: کیشنل پریس. 15. طوسی، خواجه نصیرالدین. (1373). اخلاق ناصری (مصحح: مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، چاپ پنجم). [بیجا]: [بینا]. 16. فیرحی، داوود. (1383). نظام سیاسی و دولت اسلامی. تهران: سمت. 17. فیض کاشانی،ملامحسن. (1406ق). الوافی. اصفهان: مکتبه الامام امیرالمومنین علی(علیه السلام). 18. قطبالدین شیرازی. (1384). دره التاج (مصحح: بانو همایی). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 19. حکیمی، محمدرضا. (1389). جامعهسازی در قرآن. قم: دلیل ما. 20. حکیمی، محمدرضا و دیگران. (1384). الحیات (مترجم: احمد آرام، چاپ پنجم). قم: انتشارات دلیل ما. 21. مطهری، مرتضی. (1392). مجموعه آثار. تهران: صدرا. 22. نای، جوزف. (1383). کاربرد قدرت نرم (مترجم: سیدرضا میرطاهری). فصلنامه راهبردی دفاعی، (6). 23. واعظی، احمد. (1385). حکومت اسلامی. قم: انتشارات مرکز حوزه علمیه قم. 24. یوسفیراد، مرتضی. (1394). مبانی فلسفه سیاسی مشاء. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |