تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,523 |
آخرتباوری و مقاومت اسلامی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، دی 1399، صفحه 55-79 اصل مقاله (1.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2021.59107.1081 | ||
نویسنده | ||
رقیه عالمی* | ||
جامعه الزهرا . قم . ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
آخرتباوری از موضوعاتی مهمی است که قرآن بعد از توحید به آن پرداخته است. اعتقاد به آخرت و جهان ابدی امری فطری است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است که باور به آن در تمام شئون زندگی انسان تأثیرگذار است. چنین باوری موجب شناخت صحیح دنیا میشود و درنتیجه زمینه استفاده حداکثری از ظرفیتهای حیات دنیوی برای رسیدن به حیات برتر اخروی را فراهم مینماید. باور به وجود جهان پس از مرگ (جهانی ابدی که انسان به پاداش و کیفر اعمال دنیوی خود میرسد)، باعث تعدیل غرایز طبیعی و مهار طغیانهای نفسانی میشود. افزون بر این، موجب تقویت انگیزه انسان مؤمن در جهاد در راه خدا میشود تا در دفاع از عقاید و ارزشهای متعالی تا پای جان بایستد. آیات قرآن جهاد در راه خدا با جان و مال را از لوازم ایمان واقعی به خداوند و روز رستاخیز شمردهاند و بارها از مؤمنانی سخن گفتهاند که با اعتقاد به آن، از جان و مالشان درراه خدا میگذرند و سختیها و مصائب را به جان میخرند. این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است که از نگاه قرآن کریم، آخرتباوری چه نقشی در تحکیم و تقویت مقاومت و ایستادگی در برابر هجمه ظلمتاندیشان دارد که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با گردآوری دادهها با رجوع به منابع تفسیری به تأثیر آخرتگرایی در بینش، انگیزش و کنش مؤمنان در قلمرو مقاومت اسلامی پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آخرتباوری؛ انگیزه مقاومت؛ اصلاح بینش؛ مقاومت؛ جهاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Belief in Hereafter and Islamic Resistance | ||
نویسندگان [English] | ||
Roghayeh Alemi | ||
جامعه الزهرا . قم . ایران | ||
چکیده [English] | ||
The Hereafter is one of the important issues that the Qur'an has dealt with after monotheism. Belief in the Hereafter and the eternal world is an innate thing that God has placed in the human nature, and believing in it affects all aspects of human life. Such a belief leads to a correct knowledge of the world and as a result, it provides the context for the maximum use of the capacities of this worldly life to reach the superior life of the Hereafter. Belief in the existence of the afterlife (the eternal world in which man is rewarded and punished for his worldly deeds) modulates natural instincts and curbs sensual outbursts. In addition, it empowers the motivation of the believer in jihad in the way of God to stand up for his life in defense of transcendental beliefs and values. The verses of the Qur'an have considered jihad in the way of God with life and property as the means of true faith in God and the Day of Resurrection, and have spoken many times about the believers who, believing in it, spend their lives and property in the way of God and go through hardships and sufferings. The current paper aims to answer the question of what role, in the view of the Holy Qur'an, the Hereafter plays in strengthening the resistance and tolerance against the onslaught of the oppressors. In addition, through the descriptive-analytical method and by collecting data with reference to interpretive sources, it has dealt with the effect of the belief in the Hereafter on the insight, motivation, and action of believers in the realm of Islamic resistance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hereafter, motivation of resistance, reform of insight, resistance, jihad | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. * نهج البلاغة. (1414ق). (محقق و مصحح: صبحی صالح). قم: هجرت. 1. آلوسى، محمود. (1415ق). روح المعانى فى تفسیر القرآنالعظیم (محقق: على عبدالبارى عطیة). بیروت: دار الکتب العلمیه. 2. ابنشعبه حرانى، حسن بن على. (1363). تحف العقول (محقق: علىاکبر غفارى). قم: دفتر انتشارات اسلامی. 3. ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب (چاپ سوم). بیروت: دار صادر. 4. ابنعاشور، محمد بن طاهر. (1420ق). التحریر و التنویر. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 5. ابنفارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغه (محقق و مصحح: عبدالسلام محمد هارون). قم: مکتب الاعلام الاسلامی. 6. ابوالفتوح رازى، حسین بن على. (1408ق). روض الجنان و روح الجنان فى تفسیر القرآن (محقق: محمدجعفر یاحقى و محمدمهدى ناصح). مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى. 7. بحرانى، هاشم بن سلیمان. (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة البعثة. 8. بلاغى، محمدجواد. (بیتا). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. قم: وجدانى. 9. بیضاوى، عبدالله بن عمر. (1418ق). أنوار التنزیل و أسرار التأویل (محقق: محمد عبدالرحمن المرعشلى). بیروت: دار احیاء التراث العربى. 10. جوادی آملی، عبدالله. (1384).تسنیم. قم: نشر اسراء. 11. حقى بروسوى، اسماعیل. (بیتا). تفسیر روح البیان. بیروت: دارالکفر. 12. راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن (محقق: صفوان عدنان داوودى). بیروت: دار الشامیة. 13. راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. دمشق، بیروت: دار العلم، الدار الشامیة. 14. رضا، محمد رشید. (1414ق). تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار. بیروت: دار المعرفة. 15. زبیدی، سیدمحمد مرتضی. (1414ق). تاج العروس فی شرح القاموس. بیروت: دار الفکر. 16. زمخشرى، محمود. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل (چاپ سوم). بیروت: دار الکتاب العربی. 17. شبر، عبدالله. (1407ق). الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین. کویت: شرکة مکتبة الالفین. 18. طباطبایى، محمدحسین. (1390ق). المیزان فى تفسیرالقرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. 19. طبرسى، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فى تفسیر القرآن (محقق: محمدجواد بلاغى، چاپ سوم). تهران: ناصر خسرو. 20. طبرسى، فضل بن حسن. (1412ق). تفسیر جوامع الجامع (مصحح: ابوالقاسم گرجى). قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم. 21. طریحى، فخرالدین. (1375). مجمع البحرین (چاپ سوم). تهران: کتابفروشی مرتضوی. 22. طوسی، محمد. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن (محقق: احمد قیصری). بیروت: دار إحیاء التراث العربی. 23. عیاشى، محمد بن مسعود. (1380ق).التفسیر (تفسیر العیاشی) (محقق: هاشم رسولى). تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة. 24. فخر رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر. (1420ق). مفاتیح الغیب (چاپ سوم). بیروت: دار احیاء التراث العربى. 25. فیروزآبادى، محمد بن یعقوب. (1415ق). القاموس المحیط. بیروت: دار الکتب العلمیة. 26. قرشى، سیدعلىاکبر. (1371). قاموس قرآن (چاپ ششم). تهران: دار الکتب الإسلامیة. 27. قرطبى، محمد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران: ناصر خسرو. 28. کاشانی، ملافتحالله. (1336). منهج الصادقین فی الزام المخالفین. تهران: کتابفروشى محمدحسن علمى. 29. کلینی، محمد بن یعقوب. (1407ق). الکافی (مصحح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، چاپ چهارم). تهران: دار الکتب الاسلامیه. 30. مغنیه، محمدجواد. (1424ق). تفسیر الکاشف. تهران: دار الکتب الإسلامیه. 31. مکارم شیرازى، ناصر. (1371).تفسیر نمونه (چاپ دهم). تهران: دار الکتب الاسلامیه. 32. نوری، حسین. (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسه آلالبیت(علیهم السلام). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |