تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 33,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,622,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,500,368 |
نقش فطرت در چهارچوب اخلاقی ملاصدرا بر اساس نظام وجودشناختی حکمت متعالیه | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 12، پاییز 99 _ مسلسل 45، مهر 1399، صفحه 37-58 اصل مقاله (595.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2020.69652 | ||
نویسندگان | ||
علی جهان1؛ جهانگیر مسعودی2؛ سیدمرتضی حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
بسیاری از فیلسوفان اسلامی به وجود ادارکات فطری در بشر معتقدند. برخی صاحبنظران اندیشه اسلامی پذیرش ادارکات فطری اخلاقی را بهترین راه حل نسبیگرایی اخلاقی دانستهاند. در این نوشتار در پی یافتن پشتوانهای استوار برای اخلاق هستیم و آن را در نظام هستیشناختی ملاصدرا و نیز در مسئله فطرت جستوجو میکنیم. در این مقاله پس از مطابقت دیدگاه ملاصدرا با کاربردهای واژه فطرت به این نتیجه رسیدهایم که بنا بر اصول انسانشناختی حکمت متعالیه از قبیل اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، جسمانیةالحدوثبودن نفس انسان فاقد پیشآوردههای حصولی است؛ اما بر مبنای اصول «مساوقت وجود و علم»، «علم بسیط مشترک بین انسانها» و نیز «علم معلول به ذات خود مستلزم علم به علت است» ادراک حضوری فطری قابل ثبات است. این ادراک حضوری و فطری به خداشناسی فطری منتهی میشود و این اصل پشتوانهای استوار برای گزارههای اخلاقی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت؛ معرفت؛ علم حصولی؛ علم حضوری؛ اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Innate Nature in Mulla Sadra's Moral Framework Based on the Ontological System of Transcendent Wisdom in the World | ||
نویسندگان [English] | ||
ali jahan1؛ jahangir masoudi2؛ Seyyed Morteza Hosseini3 | ||
1Phd student, Ferdowsi University Mashhad | ||
2Associate professor, Ferdowsi University Mashhad | ||
3Professor, Ferdowsi University Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Many Islamic philosophers believe in the existence of innate perceptions in human beings. Some of them have considered the innate moral perceptions as the best way to oppose moral relativism. In this article, we seek to find a solid support for morality and we seek it in Mulla Sadra's ontological system as well as in the issue of nature. In this article, after matching Mulla Sadra's view with the cases in which the word nature is used, we have come to the conclusion that according to the anthropological principles of transcendent wisdom, such as the originality of existence, gradational state of existence, substantial motion, human soul`s originally corporeal state, are not based on any acquired knowledge; But on the basis of the principles of "coexistence of existence and science", "simple science common to human beings" and also "essential knowledge of the caused necessarily contains the knowledge to the cause", the innate presence perception may be proved. This instinctual and instinctive perception leads to innate theology, and this principle will be a solid support for moral propositions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Innate Nature, Knowledge, Acquired Knowledge, Knowledge by Presence, Ethics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |