تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,255 |
آسیبشناسی محتوای پویانماییهای غربی در تربیت دینی کودکان | ||
دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، فروردین 1399، صفحه 67-88 اصل مقاله (870.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ofogh.2021.69660 | ||
نویسنده | ||
سید علی اصغر موسوی* | ||
پژوهشگر رسانه، هنر و ادبیات دینی | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه، پویانماییها به عنوان مهمترین ابزار برای جهتدهی تفریحها، ارزشها، باورهای دینی و غیردینی کودکان بهکار گرفته میشوند. صرفنظر از دستاوردهای این رسانه در تربیت کودکان، میتوان آن را ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی جهان غرب علیه فرهنگهای بومی و اسلامی دانست که میکوشد با القای مفاهیم ضدّ دینیِ خود از طریق محتوای لذتبخش و جذاب، کودکان را برای پذیرش ضدّ ارزشهای دهکده جهانی آماده سازد. موضوع مهم در اینجا، سادهانگاری خانوادهها و متولیان رسانههای گروهی است؛ آنهایی که هرگونه پویانمایی را بدون آگاهی از محتوای فکری و قالببندی سنّی در اختیار کودکان قرار میدهند. بنا بر اهمیت رسانهها در شکلگیری شخصیت، اعتقاد و باورهای کودکان، میباید مبانی شناختی و آسیبشناسی پویانماییها در اولویت باشد؛ زیرا امروز، بذر آینده کاشته میشود و باید مبانی نظری در جهت بازشناسی پویانماییهای دینی و ضدّ دینی تبیین و تعریف شوند. ازاینرو، در این مقاله به شیوه تحلیلی ـ توصیفی به رمزگشایی تفکر و آسیبهای موجود در پویانماییهای مشهور بر اساس مبانی تربیت اسلامی پرداخته میشود. تحلیل یافتهها نشان میدهد که اکثریت پویانماییهای غربی، به صورت نهان در پی «تخریب، تحریف، تغییر و تصرف» در اصول ادیان ابراهیمی، بهخصوص اسلام و نهادینهسازی باورهای جایگزین از ادیان غیرتوحیدی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
پویانمایی؛ کودکان؛ تربیت دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of the Content of Western Animations in the Religious Education of Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyid Ali Asghar Musavi | ||
Researcher of media, art, and religious literature | ||
چکیده [English] | ||
Today, animation is used as the most important tool to guide children's entertainment, values, as well as religious and non-religious beliefs. Regardless of the media's achievements in educating children, it can be seen as a tool in the service of the cultural NATO of the Western world against indigenous and Islamic cultures, which seeks to prepare children to accept the anti-values of the global village by instilling its anti-religious concepts through enjoyable and attractive content. The important fact here is the families and mass media custodians that oversimplify this issue. Those who provide children with any animation without knowing the intellectual content and age format. Considering the importance of the media in shaping children's personalities, beliefs, the cognitive and pathological foundations of animation should be a prioritized. Because today, the seeds of the future are sown and the theoretical foundations for recognizing religious and anti-religious animations must be explained and defined. Therefore, this paper, through an analytical-descriptive method, has dealt with discovering the thought and harms in famous animations based on the principles of Islamic education. The analysis of the findings suggests that most of Western animations covertly seek to destroy, distort, change, and seize the principles of the Abrahamic religions, especially Islam, and to institutionalize alternative beliefs to non-monotheistic religions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animation, children, religious education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 771 |