تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,303 |
بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
دوره 5، شماره 20، اسفند 1399، صفحه 49-66 اصل مقاله (923.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2021.59716.1308 | ||
نویسندگان | ||
علی خالدی سردشتی* 1؛ سید محمد موسوی بفرویی2 | ||
1دانشجوی ارشد دانشگاه میبد | ||
2دانشیار دانشگاه میبد | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1399، تاریخ بازنگری: 16 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 26 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوههای بلاغت، مانند آرایههای بیانی (تشبیه، استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی، زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گسترۀ شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد.تصویرپردازی شیوهای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن، مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل میسازد و مانند تابلویی آنها را دربرابر ذهن او مجسم میکند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان، اصوات و ریتم آنها معنایی زیبا در کلام پدید میآورد. با توجه به آنچه گذشت، پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روشهای به کارگیری حروف و واژگان در خطبۀ شقشقیه را که از خطبههای مشهور نهج البلاغه به شمار میرود و دربر دارندۀ مضامین سیاسی، اخلاقی، تاریخی و اعتقادی برجسته است، بررسی و واکاوی مینماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشهای از زیباییهای نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آواها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده میباشد و مجموعۀ اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نهج البلاغه؛ خطبه شقشقیه؛ موسیقی درونی؛ آواشناسی؛ مصوت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Phonological Study of Shaqshaqiyeh Sermon and its position on the Semantic Meaning of Letters and Words | ||
نویسندگان [English] | ||
ali KHALEDI SARSASHTI1؛ seyed mohamad mousavi b2 | ||
1Meybod University senior student | ||
2Associate Professor of Meybod University | ||
چکیده [English] | ||
In Nahj al-Balagha, by using the best methods of rhetoric such as stylistic device (simile, metaphor, and irony) and the first part of the inner music of the speech; that is, verbal, and semantic rhetorical figures, Imam Ali (A.S) have created beauty in expressing his intentions. This article is related to the second part of the inner music of the speech and discusses the semantics of sound to identify and examine the types of sounds, letters, and words in this sermon. Imaging is a method by which the writer or speaker conveys the desired mental concepts to the audience and visualizes them like a painting. This method of expression is widely used in Nahj al-Balaghah. Adequacy and delicacy in choosing letters and words, their sounds, and rhythm create a beautiful meaning in speech. According to what has been said, this study examines and analyzes the first part of the inner music (semantics of sound) and the methods of using sounds, letters, and words in the sermon of Shaqshaqiyeh, which is one of the famous sermons of Nahj al-Balaghah and contains political, moral, historical and doctrinal themes to depict some of the beauties of Nahj al-Balaghah through enlightening the mind of the audience. The overall result of the study indicates that in Nahj al-Balaghah, Sounds are precisely and coherently connected to their meanings and the collection of sounds, letters, and words with their meanings are in perfect proportion and harmony. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nahj al-Balaghah, Shaqshaqiyya sermon, inner music, phonology, phoneme (letter), word | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |