تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,987 |
موسیقی معنوی (تناسب لفظ و معنا) در مراثی کاشف الغطاء | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
دوره 5، شماره 20، اسفند 1399، صفحه 85-100 اصل مقاله (725.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2021.59540.1307 | ||
نویسندگان | ||
هادی حیددری نیا نایینی* 1؛ سید حسین اسعدی فیروزآبادی2؛ حمیده مروتی شریف آباد3 | ||
1زبان و ادبیات فارسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی یزد،یزد،ایران | ||
2دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، گروه ادبیّات، یزد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عرب | ||
تاریخ دریافت: 16 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 22 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
موسیقی معنوی با به کارگیری تناسب در حوزۀ معنا و بهره بردن از آرایه های بدیعی، به وجود میآید. محمد حسین کاشف الغطاء از علمای معاصر است که در سرودن شعر نیز توانا بوده و اشعار زیبایی دارد که همگی منسجم و سرشار از نوآوری است؛ از جملۀ آنها مراثی او در مصایب امام حسین7 و یاران و خاندان آن حضرت است که فضای غمبار حوادث کربلا را به تصویر میکشد؛ کاشف الغطاء در این اشعار با بهرهگیری از آرایههایی چون مراعات نظیر، طباق، عکس و تلمیح، جناس، موسیقی معنوی را پدید آورده که مخاطب را با خود در غم شهادت امام7 و یاران و اسارت خاندانش همراه میسازد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی، میزان موفقیت شاعر در به کارگیری این آرایهها را بررسی مینماید. نتایج پژوهش نشان میدهد بهکارگیری عناصر موسیقایی علم بدیع تا حدی زیاد در تقویت مفهوم مرثیه در اشعار شاعر اثرگزار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
محمد حسین کاشف الغطاء؛ مراثی؛ موسیقی معنوی؛ آرایههای بدیعی (مراعات نظیر؛ طباق؛ عکس؛ تلمیح؛ جناس) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Spiritual music (proportionality of word and meaning) in Marathi Kashif al-Ghatta ' | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi heidarinianaeeni1؛ seyedhosein asadifiroozabadi2؛ hamideh morivvatisharifabad3 | ||
1iauyazd | ||
2iauyazd | ||
3yazd uni | ||
چکیده [English] | ||
Spiritual Melody of Allameh Mohammad Hussein Kashef Al- Qata's Elegies Spritual melody is created through using coordination in the realm of meaning and utilization of exquisite figures of speech. Mohammd Hussein Kashef Al- Qata is one of the contemporary scholars who was also conversant in composing poems and he has glorious poems that are all cohesive and they are also full of innovation; Among them are his elegies in the sufferings of Imam Hussein ( peace be upon him) and his companions and clan which are portraiting the heart- rending situation of Karbala; Allameh has created a spiritual melody through utilizing various figures of speech such as symmetry, antithesis, antimetabole and allusion which accompanies his audiences with himself in the martyrdom and captivity of Imam Hussein. The present paper studies the poet's degree of success in using these figures of speech and also shows that he has been very successful in achieving his goal and exprresing his sorrow and grief in mentioning the events of Karbala. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mohammad Hussein Kashef Al- Qata, spiritual melody, symmetry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 791 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |