تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,986 |
کاربست واقعگرایانه و غیر کنایی رنگهای سیاه و سفید در قرآن کریم و اشعار حافظ | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
دوره 5، شماره 20، اسفند 1399، صفحه 119-136 اصل مقاله (756.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2021.58337.1292 | ||
نویسنده | ||
رضا رفیعی راد* | ||
گروه هنرهای صناعی - دانشکده هنر اسلامی- دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
تاریخ دریافت: 01 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 06 دی 1399، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
رنگها اگرچه تنها بازتاب طول موج خاصی هستند، اما در تمدنهای بشری، محملی برای بیان احساسات، توصیفات، تخیلات، رمزها و نمادها و دیگر شئونات انسانی شدند. اهمیت این موضوع چنان است که رنگها، هم در زبان مخلوقات و هم در کتابهای آسمانی در زبان خالق، با اشکال و مفاهیم مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند. شعر حافظ نیز مملو از کارکردهای بیانی مختلف از رنگ است. دو رنگ سیاه و سفید که دلالتهایی بر ظلمت و نور، شب و روز، تاریکی و روشنایی دارند، به دلیل ظرفیتهای قابل توجهی که در تصویرسازی دارند، هم به صورت کنایی و هم به شکلی غیر کنایی، در این دو متن شریف بهکار رفتهاند. این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و تطبیقی، به این نتیجه میرسد که هم قرآن و هم اشعار حافظ، دو رنگ سیاه و سفید را هم از جنبههای کنایی و هم به صورت غیر کنایی با بیانی طبیعتپرداز و واقعگرا مورد استفاده قرار دادهاند که این کاربست رویکرد اصلی این جستار به شمار میرود. در بعضی موارد، کارکرد غیر کنایی آنها مانند توصیف رنگ دست در معجزۀ موسی7 همچنین رنگ پدیدههای طبیعی کاملاً بر هم منطبق است. از دیگر کارکردهای غیر کنایی این دو رنگ در قرآن، میتوان به رنگ راههایی که در کوهها وجود دارند، رنگ نور صبحگاهی، عیب و بیماری و خشک شدن گیاه و در اشعار حافظ هم به توصیف چهرۀ پیامبر اکرم6 و نیز رنگ مار افعی اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
"کنایه"؛ "رنگ"؛ "سیاه و سفید"؛ "قرآن کریم"؛ "حافظ" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Realistic and non-ironic use of black and white colors in the Holy Quran and Hafez's poems | ||
نویسندگان [English] | ||
reza rafiei rad | ||
Department of Industrial Arts - Faculty of Islamic Art - Tabriz University of Islamic Art | ||
چکیده [English] | ||
Although colors in their physical aspect are only a reflection of a certain wavelength, in human culture, they became a means of expressing emotions, descriptions, imaginations, codes and symbols, and other human beings. The importance of this issue is such that colors have been used in different forms and concepts, both in the language of the creature and in the heavenly book in the language of the Creator. Hafez's poetry is also full of different expressive functions of color. The two colors black and white, which signify darkness and light, night and day, darkness and light, due to their remarkable capacities in illustration, both ironically and non-ironically, in these two texts. Sharif has been used. The question is, how did the Holy Quran and the poems of the unseen language use the non-ironic function of colors? And what are the similarities and differences between these functions? This article, using descriptive-analytical and comparative methods, came to the conclusion that both the Qur'an and Haturalistic and realistic expression. In some cases, their non-ironic function, such as describing the color of the hand in the miracle of Moses; Also, the colors of natural phenomena are perfectly matched. Other non-ironic functions of these two colors in the Qur'an include the color of the roads in the mountains, the color of morning light, defects and diseases and the drying of the plant, and in Hafez's poems, the description of the face of the Holy Prophet (PBUH) and the color of the snake. cited. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Irony", "Color", "Black and White", "Holy Quran", "Hafiz" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |