| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,162,796 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,327,644 |
مؤلفههای جامعه مهدوی | ||
| فصلنامه ره توشه | ||
| دوره 2، شماره 5 ویژهنامه مناطق مشترک، فروردین 1400، صفحه 49-59 اصل مقاله (723.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/rt.2021.69757 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالله مؤمنی* | ||
| کارشناس ارشد مذاهب اسلامی | ||
| تاریخ دریافت: 10 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 10 فروردین 1400 | ||
| چکیده | ||
| بشر از گذشته تا کنون، همواره در جستوجوی عدالت، رفاه و امنیت بوده و برای دستیابی به آن پیوسته کوشیده است. اندیشمندان نیز بر پایه همین تلاشها و تجارب، به نظریهپردازی پرداخته و تلاش کردهاند که از فراز و نشیبهای گذشتۀ پررنج انسان، پلی برای رسیدن به آیندهای سرشار از عدالت و امنیت بسازند. با این همه و با وجود پیشرفتهای خیرهکننده انسان و شکلگیری جهانی مدرن در عصر حاضر، عطش و نیاز بشریت به عدالت همچنان بیپاسخ مانده و سایه فقر و نابرابری و جنگ و فساد هنوز بر سر او سنگینی میکند. حال سؤال این است که آیا جامعه بشری در نهایت میتواند بهسوی صلح و عدالت حرکت کند یا همچنان در مسیر جنگ، تخاصم و بیعدالتی است و باید در انتظار اضمحلال و نابودی کامل باشد؟ ما بر این باوریم که ریشه همه این نابسامانیها، نبود معنویت و عدم ثبات فرهنگی در جهان کنونی است و اعتقاد و پایبندی به دین و آموزههای آن، مؤثرترین عاملی است که میتواند ثبات فرهنگی جامعه را استحکام بخشد و دستیابی به عدالت همهجانبه و رفاه و امنیت عمومی را تضمین کند. بر اساس آموزههای مهدویت، این امر تحقق خواهد یافت و «آینده بشریت»، آینده صلح و عدالت و خیر است؛ گرچه حرکت بهسوی «آرمانشهر مهدوی» نیز چندان ساده نیست و صحنه تاختوتاز زورمداران و ستمکاران هست و خواهد بود. همین پاسخگویی شفاف وروشمند فرهنگ شیعی درباره آینده بشر، موجب پویای آن نیز شده است، چنانکه فیلسوف و اسلامشناس فرانسوی، هانری کربن، میگوید: « باور به اندیشه مهدویت، عنصر اصلی فکر شیعه است که موجب پویایی آن شده است».[1] [1]. هانری کربن؛ تاریخ فلسفه اسلامی؛ ترجمه اسدالله مبشر؛ ص 105. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آینده بشریت؛ معنویتگرایی؛ دینمحوری؛ عدالتگرایی؛ رشد و بلوغ فکری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |
||