احمدپور, علی. (1399). بررسی لذت و لذتطلبی از منظر قرآن و مادیگرایان. اسلام و مطالعات اجتماعی, 16(40), 11-42. doi: 10.22081/jare.2021.60097.1602
علی احمدپور. "بررسی لذت و لذتطلبی از منظر قرآن و مادیگرایان". اسلام و مطالعات اجتماعی, 16, 40, 1399, 11-42. doi: 10.22081/jare.2021.60097.1602
احمدپور, علی. (1399). 'بررسی لذت و لذتطلبی از منظر قرآن و مادیگرایان', اسلام و مطالعات اجتماعی, 16(40), pp. 11-42. doi: 10.22081/jare.2021.60097.1602
احمدپور, علی. بررسی لذت و لذتطلبی از منظر قرآن و مادیگرایان. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1399; 16(40): 11-42. doi: 10.22081/jare.2021.60097.1602
تاریخ دریافت: 28 بهمن 1399،
تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1399،
تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1399
چکیده
لذت و لذتطلبی از اموری است که انسان بهطور فطری به آن گرایش دارد و اندیشمندان اخلاقی و فلسفی، از روزگاران قدیم دربارۀ آن بحث کردهاند. قرآن با تأیید اینکه گرایش به لذت در وجود آدمیان قرار داده شده است، استفادۀ افسارگسیخته از آن را نهی میکند و ترجیح لذتهای زودگذر مادی را که آدمی را از کمال و سعادت حقیقی بازمیدارند، بر لذات پایدار اخروی مذموم میشمارد. در مقابل، از دیدگاه مکاتب مادیگرا، سعادت آدمی در کسب هرچه بیشتر لذات دنیوی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی لذت مادیگرایانه و لذت قرآنی است تا به این پرسش پاسخ بدهد که چه نقدهایی بر لذت مادیگرایانه در مقایسه با لذت قرآنی وارد است؟ روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که قرآن، انسان را به آگاهی از لذات دنیوی و اخروی و مقایسۀ آنها، ایمان و عشق، قرب به خدا، تفکر و ترجیح لذات باقی بر فانی، تقوا و زهد از لذات توصیه و او را از دلبستگی به لذتهای دنیوی نهی کرده است. در حالی که انکار یا غفلت از بُعد ملکوتی انسان، اصالتدادن به لذات آنی، غفلت از لذات اخروی و انسانمحوری، از ویژگیهای مکاتب مادیگرا دربارۀ لذت است که سبب ترجیح لذتهای مادی بر لذات اخروی و پایدار میگردد.
Pleasure and pleasure-seeking from the perspective of the Qur'an and materialists
نویسندگان [English]
ali ahmadpoor
mohaghegh
چکیده [English]
Pleasure and pleasure-seeking are things that human beings are naturally attracted to. The Qur'an, by acknowledging that the principle of inclination to pleasure is embedded in human beings, forbids unrestrained and abandoned use of it and condemns the preference of material and fleeting pleasures over lasting pleasures, which can deprive man of true perfection and happiness. But from the point of view of materialistic schools, man's happiness and well-being is in gaining as much worldly pleasures as possible. What are the criticisms of materialistic pleasure compared to Qur'anic pleasure? The research method used here is descriptive-analytical. Findings show that knowledge and awareness of worldly and otherworldly pleasures and their comparison, faith and love, closeness to God, thinking and preferring pleasures over mortal, piety and asceticism are the pleasures recommended by the Qur'an that keep man from attachment to worldly pleasures. But denying or neglecting the heavenly dimension of man, giving originality to immediate pleasures, neglecting otherworldly and human-centered pleasures are the characteristics of materialistic schools of pleasure that lead to the preference of material pleasures over otherworldly and lasting pleasures.