تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,099 |
قاعده اصالت لحوق ولد به وطئ محترم | ||
جستارهای فقهی و اصولی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 24، آذر 1400، صفحه 71-102 اصل مقاله (733.22 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی (داوری عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2020.56064.1902 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله عصمتی یحیی آبادی* 1؛ سید محمدحسن موسوی مهر2 | ||
1دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه خراسان.(نویسنده مسئول) رایانامه: esmati@mailkh.com | ||
2مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد ودانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 13 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
ازجمله قواعد مهم و پرکاربرد در بحث نسب، قاعدۀ لحوق ولد به وطی محترم است. این قاعده که درصورت شک جاری میشود، برای اولین بار در کلمات صاحب جواهر مطرح شدهاست. اگرچه ادعا شدهاست که این قاعده از ابتکارات صاحب جواهر بودهاست و پیش از آن سابقهای در میان عبارات فقها نداشتهاست ولی میتوان ریشههای آن را در کلمات علمای قبل از او درخلالِ مباحثی مانند وطی غاصبانۀ کنیز و رضاع و ارث بهدست آورد. مفاد این قاعده آن است که چنانچه میان پدید آمدن فرزند از راه حلال (وطی محترم) اعم از وطی شوهر و وطی بهشبهه و میان راه حرام (غیر محترم) شک وجود داشته باشد، از دید شرعْ فرزند ملحق به کسی است که وطی از ناحیه او حلال و محترم بوده باشد و تمام آثار شرعی لحوق فرزند ازقبیلِ ارث بر چنین شخصی مترتب میشود. در این مقاله، ضمن بیان تفاوت این قاعده با قاعدۀ فراش، ادلهای بر اعتبار آن همچون ملازمۀ میان عنوان وطی محترم و لحوق فرزند، اصالة الصحة، اصطیاد از روایات و مذاق شریعت مطرح شدهاست. درضمنِ نقد اکثر آن ادله، تنها دلیل باقیمانده که از نظر نگارندگان معتبر بهنظر میرسد، دلیل مذاق شریعت است که بر فرض حجیت آن، صغرای آن در این بحث با استقرا ثابت میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نکاح؛ ثبوت نسب؛ وطی به شبهه؛ اکراه؛ وطئ محترم؛ قاعده فراش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Principle of the Authenticity of Linking a Child to Lawful Sexual Intercourse | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Esmati YahyaAbadi1؛ Sayed Mohammad Hasan Mousavi Mehr2 | ||
1Student of Level Three at Hawza Ilmiyya of Mashhad. | ||
2Teacher of Advance Level at Mashhad Hawza Ilmiyya and PhD Student at Ferdowsi University of Mashhad. | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important and widely used principles in the discussion of lineage is the principle of linking a child to lawful sexual intercourse (waṭī al-muḥtaram). This principle, which applies in the case of doubt, is mentioned for the first time in the words of the author of the book Jawāhir al-Kalām. Although it has been claimed that this principle was one of the initiatives of the author of Jawāhir al-Kalām and does not have a precedent in the words of jurists, its roots can be seen in the words of the jurists before him and in their discussions such as having sexual intercourse with a usurped slave-girl, breastfeeding (riḍāʾ) and inheritance. The implications of this principle are that, if there is any doubt between giving birth to a child due to lawful sex intercourse, including a woman having sexual intercourse with her husband or misapprehended sex intercourse (waṭī bi al-shubhāʾ), according to sharīʿah the child belongs to a person whose sexual intercourse is lawful and all the legal effects such as inheritance are applied to such a person. While describing the differences between this principle and the principle of al-farāsh, this study presents evidence for the authenticity of this principle such as the connection between lawful sex intercourse and linking the child to it, the principle of validity (iṣālat al-ṣiḥah), reference to the narrations, and the attention of the sharīʿah. After criticizing most of that evidence, the only evidence that seems to be valid from the viewpoint of the writer is the attention of the sharīʿah, and assuming its validity, the minor premise of this issue is proved by induction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Marriage, Proving the Lineage, Misapprehended Sex Intercourse (waṭī bi al-shubhāʾ, Reluctance (ikrāh), Lawful Sex Intercourse, Principle of Farāsh | ||
اصل مقاله | ||
در دست اقدام... | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |