فاضل, محمدصادق, اردشیری, فاطمه. (1400). شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 7(3), 165-188. doi: 10.22034/jrj.2020.57158.2020
محمدصادق فاضل; فاطمه اردشیری. "شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی". اسلام و مطالعات اجتماعی, 7, 3, 1400, 165-188. doi: 10.22034/jrj.2020.57158.2020
فاضل, محمدصادق, اردشیری, فاطمه. (1400). 'شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی', اسلام و مطالعات اجتماعی, 7(3), pp. 165-188. doi: 10.22034/jrj.2020.57158.2020
فاضل, محمدصادق, اردشیری, فاطمه. شاخص تحقق خلوت با نامحرم با تأکید بر فضای مجازی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 7(3): 165-188. doi: 10.22034/jrj.2020.57158.2020
1دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم، قم-ایران. (نویسنده مسئول)، m_60_sfazel@yahoo.com
2طلبه سطح سه حوزه علمیه مازندران، رایانامه: f.ardeshiri@whc.ir
تاریخ دریافت: 05 فروردین 1399،
تاریخ بازنگری: 11 تیر 1399،
تاریخ پذیرش: 12 تیر 1399
چکیده
میزان و کیفیت ارتباط زن و مرد یکی از مسائلی است که دین مبین اسلام برای آن اهمیت خاصی قائل شدهاست، به گونهای که دستورات فراوانی برای آن صادر کردهاست؛ دستوراتی که در علم فقه، گاهی بهصورت حکم الزامی و گاهی بهصورت حکم غیر الزامی مطرح شدهاند. یکی از این دستورات، نهی از خلوت بین مرد و زن نامحرم است. خلوت به این معناست که زن و مرد نامحرمی در یک مکان، بدون حضور شخص سومی، تنها باشند و خلوت کنند. در اسلام از خلوت با نامحرم نهی شدهاست که برخی فقیهان این نهی را تحریمی میدانند و برخی دیگر، از آن کراهت برداشت کردهاند. خلوت با نامحرم از دیرباز مصادیق متعددی داشتهاست؛ اما با گسترش تکنولوژی و شیوع استفاده از فضای مجازی، خلوت با نامحرم در فضای مجازی نیز به مصادیق آن افزوده شدهاست. مقاله حاضر با مراجعه به کتب فقهی و با بررسی شرایط تحقق حکم خلوت با نامحرم و تطبیق آن با فضای مجازی، به این نتیجه رسیدهاست که شرایط نهی از خلوت با نامحرم در مورد فضای مجازی نیز وجود دارد. بنابر این، اگر خلوت با نامحرم در فضای حقیقی حرام باشد (بنابر اختلاف نظری که در مسئله وجود دارد)، خلوت در فضای مجازی نیز حرام خواهد بود و اگر در فضای حقیقی حکم به کراهت خلوت با نامحرم گردد، در فضای مجازی نیز همین حکم وجود خواهد داشت.
The Indicator of Realization on Privacy with Non-Maḥrams with an Emphasis on Cyberspace
نویسندگان [English]
MohammadSadeq Fazel1؛ Fatemeh Ardeshiri2
1Student of Level four at Hawza Ilmiyya of Qom.
2Student of Level Three at Hawza Ilmiyya of Mazandaran.
چکیده [English]
The extent and the quality of the relationship between men and women is one of the issues that Islām has given special importance to, as it has issued many rules for it. In jurisprudence, these rules have sometimes been presented as obligatory and sometimes as non-obligatory. One of these rules is the prohibition of being alone (khalwat) between non-maḥram men and women. Being alone means that the non-maḥram men and women must not be alone in a place without the presence of a third person. Being alone with non-maḥrams is forbidden in Islam and some jurists consider it as forbidden (ḥarām) and others as detestable (makrūh). For a long time, being alone with a non-maḥram has had many examples but with the development of technology and the growth of cyberspace, being alone with non-maḥrams in cyberspace has also been added to its examples. By referring to jurisprudential books and examining the conditions for fulfilling the ruling of being alone with non-maḥrams and applying it to cyberspace, the present study has concluded that there are conditions for forbidding being alone with non-maḥram in cyberspace. Therefore, if being alone with non-maḥrams is forbidden in face-to-face situations (based on theoretical differences that exist in this issue), being alone in cyberspace will also be forbidden, and if it is detestable (makrūh) in face-to-face situations it will also be detestable in cyberspace.
کلیدواژهها [English]
Being Alone, Being Alone with Strangers, Being Alone with Non-Maḥram, the Possibility of Haram Realization, Rībah
اصل مقاله
در دست اقدام...
مراجع
قرآن کریم
ابنشعبه حرانی، حسن. (1404ق). تحف العقول. قم: مؤسسة النشر الاسلامی، التابعة لجماعة المدرسین بقم المقدسة.
علیاکبری، نگین؛ نصیری زرندی، زینب. (1398). تأثیر فضای مجازی بر آسیبهای اجتماعی. نشریۀ پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2 (16)، 63-72.
فاضل موحدى لنکرانى، محمد. (1416ق). أجوبة السائلین. قم: دفتر حضرت آیة الله.
فاضل موحدى لنکرانى، محمد. (1422ق). الأحکام الواضحة. چاپ چهارم. قم: مرکز فقهى ائمۀ اطهارb.
فاضل هندی، محمدبن حسن. (1416ق). کشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحکام. قم: مؤسسة النشر الاسلامی، التابعة لجماعة المدرسین بقم المقدسة.
فخر المحققین، محمدبن حسن. (1387ق). إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد. تحقیق و تصحیح سید حسین موسوی کرمانی، علیپناه اشتهاردی، عبدالرحیم بروجردی. قم: مؤسسۀ اسماعیلیان.
فراهیدى، خلیلبن احمد. (1410ق). کتاب العین. چاپ دوم. قم: نشر هجرت.
قرائتى، محسن، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن 1388 ش.
کرکى، علىبن حسین. (1414ق). جامع المقاصد فی شرح القواعد. چاپ دوم. قم: مؤسسة آل البیتb لإحیاء التراث.