تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,441 |
فرجام مقاومت یا سازش با دشمن از منظر قرآن کریم | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1400، صفحه 91-111 اصل مقاله (582.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2021.58771.1113 | ||
نویسندگان | ||
نادره رحیمی نزاد قره آغاج* 1؛ ریحانه حقانی2 | ||
1طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا | ||
2مربی و سطح 4 تفسیر تطبیقی.قم،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 23 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
رویارویی حق با باطل، سنتی الهی است که از گذشتهی تاریخ آغاز شده و در تقابل مستمر خود با فراز و نشیبهایی مواجه بوده است. گاهی حق بر باطل پیروز میشده و گاهی جریان باطل از برتری برخوردار بوده است. در عصر کنونی با نمایش قدرت و ثروت استکبار جهانی و قلت امکانات مادی جبهه حق از یکسو و تهدیدهای نظام سلطه برای بهزانودرآوردن آنان از سوی دیگر، دیدگاه مقاومت یا سازش نمود بیشتری پیدا کرده است. قرآن کریم ضمن هشدار در مورد روابط پنهانی با دشمن و سازش با آنان، بنای کفر را سستترین خانهها معرفی میکند. براساس سنت الهی ایستادگی در برابر باطل و تحمل سختیها، شرط پیروزی حق و شکست باطل است و آثار حقیقی از جمله توسعه رزق، نزول فرشتگان، محبوب خدا واقعشدن و عزت را به دنبال داشته است و مقدمه تشکیل تمدن جهانی اسلام را فراهم خواهد کرد؛ اما مقاومتنکردن و سازش با دشمن، ارتداد، گمراهی، ذلت و خشم خدا را در پی دارد؛ ازاینرو شناخت این آثار نقش بسزایی در انتخاب یکی از دو مسیر پیش رو دارد. پژوهش حاضر به روش اسنادی و با شیوه توصیفی- تحلیلی به فرجام هرکدام از این دو مسیر از منظر قرآن کریم میپردازد. براساس یافتههای تحقیق، سازش با دشمن، ارتداد، گمراهی، ذلت و خشم خدا را در پی دارد و مقاومت در برابر دشمنان حق افزونبر رزق الهی، نزول فرشتگان، محبوب خدا واقعشدن، نصرت و عزت، موجبات غلبه اسلام بر کفر و تشکیل تمدن جهانی اسلام را فراهم میکند | ||
کلیدواژهها | ||
فرجام؛ مقاومت؛ سازش؛ تسلیم؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The End of Resistance or Compromise with the Enemy from the Perspective of the Holy Qur’an | ||
نویسندگان [English] | ||
Nadereh Rahimi Nazadqareh Aghaj1؛ reahaneh haghani2 | ||
1Seminary Student and researcher of Al-Zahra University, Qom, Iran | ||
2Instructor and student of Level 4 of Islamic Seminary in comparative Interpretation | ||
چکیده [English] | ||
The confrontation of right with wrong is a divine tradition that dates from the past of history and has faced ups and downs in its constant confrontation. Sometimes right prevailed over wrong, and sometimes wrong prevailed. In the current era, the view of resistance or compromise has become more prominent, with the display of power and wealth of global arrogance and the scarcity of material resources of the Right Front on the one hand and the threats of the domination system to improve them on the other hand. The Holy Qur'an, while warning about secret relations with the enemy and compromising with them, introduces the building of atheism as the weakest houses. According to the divine tradition, standing against wrong and putting up with hardships is considered as the condition for the victory of right and the defeat of wrong, and has real effects, such as the development of sustenance and livelihood, the descent of the angels, becoming the beloved of God and honor, and will provide the context for the formation of the world civilization of Islam. However, not resisting and compromising with the enemy leads to apostasy, misguidance, humiliation, and wrath of God. Therefore, recognizing these works plays an important role in choosing one of the two paths ahead. The present study deals with the end of each of these two paths from the perspective of the Holy Qur'an in a descriptive-analytical method. According to the research findings, compromise with the enemy leads to apostasy, misguidance, humiliation, and wrath of God whereas resistance against the enemies of right, in addition to divine sustenance, the descent of angels, becoming the beloved of God, victory and honor, provide the means for Islam to overcome atheism and form the world civilization of Islam. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
End, Resistance, Compromise, Surrender, The Qur'an | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم * نهج البلاغه.
3. ابنعاشور، محمدطاهر. (1420ق). تفسیر التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور (ج11 و25). بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 4. ازهرى، محمد بن احمد. (1421ق). تهذیب اللغة (ج12). بیروت: دار احیاء التراث العربی. 5. امامى، عبدالنبى. (1389). فرهنگ قرآن. اخلاق حمیده (ج1). قم: مطبوعات دینى. 6. امین، سیده نصرت. (بیتا). مخزن العرفان در تفسیر قرآن (ج14). تهران: نهضت زنان مسلمان. 7. بحرانى، هاشم. (1415ق). البرهان فی تفسیر القرآن (ج4). قم: موسسة البعثة. قسم الدراسات الإسلامیة. 8. جوهرى، اسماعیل بن حماد. (1376ق). الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة (مصحح: احمد عبدالغفور عطار). بیروت: دار العلم للملایین. 9. حویزى، عبدعلى بن جمعه. (1415ق). تفسیر نور الثقلین (ج5، چاپ چهارم). قم: اسماعیلیان. 10.خامنهای، سیدعلی. (14/03/1398). بیانات در مراسم سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (ره). برگرفته از: پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای https://b2n.ir/q91832 11. دهخدا، علیاکبر. (1373). لغتنامه دهخدا (ج2، 8، 9، 10 و 13). تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 12. راغب اصفهانى، حسین. (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار العلم؛ دمشق:الدار الشامیة. 13. صاحب، اسماعیل بن عباد. (1414ق). المحیط فی اللغة (ج2 و 8، مصحح: محمدحسن آل یاسین). بیروت: عالم الکتب. 14. طباطبایى، سیدمحمدحسین. (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن (ج9، 11، 17 و 20). قم: دفتر انتشارات اسلامی. 15. عمید زنجانی، عباسعلی. (1389). دانشنامه فقه سیاسی (مشتمل بر واژگان فقهی و حقوق عمومی؛تدوین وتنظیم: ابراهیم موسیزاده، ج1 و2). تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران. 16. فضل الله، محمدحسین. (1419ق). من وحى القرآن (ج2 و 22). بیروت: دار الملاک. 17. مراغى، احمد مصطفى. (بیتا). تفسیر المراغى (ج12). بیروت: دار الفکر. 18. مصطفوى، حسن. (1430ق). التحقیق فى کلمات القرآن الکریم (ج9، چاپ سوم). بیروت: دارالکتب العلمیه. 19.مکارم شیرازى، ناصر و همکاران. (1371). تفسیر نمونه. (ج24، چاپ دهم). تهران: دارالکتب الإسلامیة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |