تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,135 |
ابعاد تربیتی سوره غافر با تکیه بر تفسیر المیزان به روش دادهبنیاد | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 4، دوره 26، شماره 99، مرداد 1400، صفحه 77-104 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2020.58963.3046 | ||
نویسندگان | ||
محسن خوش فر* 1؛ زینب بهادرانی2؛ طاهره زارعان2 | ||
1استادیار جامعة المصطفی العالمیه | ||
2طلبه سطح 4 مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء خوراسگان اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش تلاش شده الگوهای تربیتی سوره غافر در آموزههای ارائهشده در تفسیر المیزان کشف شود. ازاینرو از روش پژوهشی دادهبنیاد استفاده شده و در نهایت، 458 مفهوم، 6 مؤلفه و46 مقوله جزئی تربیتی استخراج شده است. این مقاله سوره غافر را با رویکرد تربیتی بررسی مینماید؛ زیرا فلسفه بعثت پیامبران و اساسیترین وظیفه اولیای الهی و متولیان و مربیان جامعه اسلامی، تربیت اسلامی است که یکی از مهمترین و عمدهترین معارف اسلامی را نیز تشکیل داده است. برخی از مهمترین مؤلفههای تربیتی شناسایی شده سوره غافر در تفسیر المیزان عبارتاند از: مربی (الله، رسول، ...)، متربی (امت نبی اکرم، برخی مؤمنان، موسی و ...)، زمینه (مقدمه آوردن، رعایت آداب و ...)، موانع تربیتی (فساد، گناه و ...)، اهداف (ورود به جهنم و بهشت و ...)، نتایج (آگاهسازی متربی، پیروی از مربی و ...)، فایده تربیت (دلگرمی مربی و زیاد شدن عطوفت متربی)، مبانی (رعایت مساوات، عمل و عکسالعمل و ...)، قاعده (دنیا دار فانی و آخرت دار باقی و ...)، روش (تذکر و عاقبتاندیشی و ...) و ابزار تربیتی (استشهاد آوردن، استفاده از قواعد ادبی و ...). و این ابعاد تربیتی شناسایی شده و شش الگو و مدل تحقیق را تشکیل داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ سوره غافر؛ تفسیر المیزان؛ الگوی تربیتی؛ داده بنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Educational Dimensions of Sūrat Al-Ghāfir with Reliance on Tafsīr Al-Mīzān by Means of Data-based Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Khoshfar1؛ Zeynab Bahadorani2؛ Tahere Zare'an2 | ||
1Assistant Professor, Jami’at al-Musta al-‘Alamiyya | ||
2Level 4 Religious Student, Fatemat Al-Zahra Khorasgan Higher Education Institute, Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
In this research, an attempt has been made to discover the educational patterns of Sūrat al-Ghāfir in the teachings presented in the interpretation of Al-Mīzān. Therefore, it has used the data-based research method and has been able to extract 458 concepts, 6 components and 46 minor educational categories. This article examines Sūrat al-Ghāfir with an educational approach because the philosophy of the prophetic mission of the prophets and the most basic duty of the saints, guardians and educators of the Islamic society is Islamic education, which also includes one of the most important and major part of Islamic knowledge. Some of the most important identified educational components of Sūrat al-Ghāfir in the interpretation of Al-Mīzān are: the educator (Allah, the Prophet, etc.) and the educated (the umma of the Holy Prophet, some believers of Moses, etc.), the background (introduction, observance of etiquette, etc.) educational barriers (corruption, sin, etc.), goals (entering Hell and Heaven, etc.), results (awareness raising the educated, following the educator, etc.) the benefits of educating (educator encouragement and increasing the compassion of the educated), principles (observance of equality, action and reaction, etc.), rule (the world as the hereafter and the hereafter as the everlasting abode, etc.), method (reminder and foresightedness, etc.) and educational tools (testimony, use of literary rules, etc.). These educational dimensions have been identified and have formed six research models. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, Sūrat al-Ghāfir, Tafsīr Al-Mīzān, educational patterns, data-based | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 843 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |