تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 2,054 |
تعداد مقالات | 30,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,812,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,259 |
تحلیل واژگانکاوی در تفسیرهای ادبی قرآن (با تأکید بر مکتب تفسیر ادبی معاصر) | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 5، دوره 26، شماره 99، مرداد 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2021.58115.2953 | ||
نویسندگان | ||
سید محمود طیب حسینی1؛ سید ابراهیم مرتضوی ![]() ![]() | ||
1دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 09 دی 1399، تاریخ پذیرش: 13 دی 1399 | ||
چکیده | ||
تفسیر ادبی قرآن، تفسیری مبتنی بر علوم ادبی است که در دوران معاصر بهوسیله امینالخولی، بهشکل یک مکتب درآمد. این مکتب، یکی از رکنهای خود را «واژگانکاوی» قرار داده است از آن روی که کشف معنای درست مفردات قرآن، نخستین گام برای فهم آن است. پژوهش حاضر، با روشی توصیفی- تحلیلی، واژگانکاوی را در تفسیرهای ادبی معاصر و گذشته بررسی کرده، نتیجه آنکه مکتب معاصر، واژگانکاوی را بر مبانیِ «دگرسانی معنایی واژگان» و «تطابق زبان قرآن با زبان عربی» استوار ساخته و بر این پایه، کشف معنای دقیق کلمه را منوط به کشف معنای عصر نزولی آن نموده است، و کشف این معنا را در گرو استمداد از مولفههایِ «تشخیص معرّب از عربی»، «تکیه به معنای حسّی»، «بهرهگیری از ذوق عربی» دانسته است. از نگاه این مکتب، بعد از کشف معنای عصر نزولی، باید کاربردهای واژه را در قرآن کاوید تا معنای قرآنی آن بهدست آید، و در گام پایانی- با تکیه بر مبنای عدم ترادف- معنایی ویژه بیان گردد. بررسی تطبیقی این مؤلفهها نشان میدهد که بیشتر آنها در تفاسیر ادبی کهن نیز استفاده شده و تفاوت آن با مکتب معاصر، از ابعادِ «عدم پایبندی به مؤلفهها»، «عدم پیوند میان مؤلفهها» و «عمیقتر نبودن تحلیلها» در تفسیرهای گذشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر ادبی؛ امین الخولی؛ واژگانکاوی؛ مفردات قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Vocabulary Analysis in Literary Interpretations of the Qur'an with Emphasis on the School of Contemporary Literary Interpretation | ||
نویسندگان [English] | ||
seyyed mahmud tayyeb hosseini1؛ | ||
1Associate Professor, Research Institute and University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 272 |