تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,162 |
طراحی مدل اخلاق حرفهای دبیران تربیتبدنی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 41 - شماره پیاپی 63، خرداد 1400، صفحه 97-126 اصل مقاله (1014.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2021.60655.1628 | ||
نویسندگان | ||
بتول شیخی مبارکه1؛ مهدی سلیمی2؛ حمید زاهدی* 3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه تربیت بدنی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 28 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
تربیتبدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامۀ آموزشی مدرسه و فرآیند تربیت و پرورش دانشآموزان را تشکیل میدهد و رعایت اصول اخلاق حرفهای از سوی معلمان ورزش، امری اساسی در کیفیت آموزش تلقی میگردد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفهای دبیران تربیتبدنی است که با روش کیفی مبتنی بر نظریۀ مبنایی (با رهیافت ساختگرایانه چارمز) انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل صاحبنظران حوزۀ اخلاق و ورزش است که برای گزینش مصاحبهشوندگان از نمونهگیری هدفمند مبتنی بر روش نظری استفاده شد. برای سنجش روایی ابزار از معیارهای اسکینر و همکاران و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون بهره گرفته شد. فرآیند تحلیل دادهها نیز مبتنی بر سه مرحلۀ کدگذاری اولیه یا باز، کدگذاری متمرکزشده و کدگذاری نظری انجام پذیرفت. در نهایت، مدل اخلاق حرفهای دبیران تربیتبدنی در سه سطح شامل عوامل مؤثر بر اخلاق حرفهای، سطوح اخلاق حرفهای و پیامدهای آن شکل گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای؛ معلمان؛ تربیتبدنی؛ رهیافت دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a professional ethics model for physical education teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Batool Sheikhi Mobarakeh1؛ Mehdi Salimi2؛ hamid zahedi3 | ||
1Ph.D Candidate on Sport Management, Department of Physical Education, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran. | ||
2Assistant Professor in Sport Management, Sport Sciences Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Physical Education, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Physical education and sports are an important part of the school curriculum and the process of educating students, and the observance of the principles of professional ethics by sports teachers is considered essential to the quality of education; Therefore, the purpose of this study was to design a professional ethics model for physical education teachers, which was done with a qualitative method based on basic theory (with Charms constructivist approach. (The statistical population of the study included experts in the field of ethics and sports. To select the interviewees, purposeful sampling based on the theoretical method was used to select the sample. Skinner et al.'s criteria were used to assess the validity of the instrument and retest reliability was used to assess the reliability. The data analysis process was based on three stages of initial or open coding, centralized coding and theoretical coding. Finally, the professional ethics model of physical education teachers was formed at three levels, including the factors affecting professional ethics, levels of professional ethics and its consequences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Ethics, Teachers, Physical Education, Data Foundation Approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 565 |