پارسا, علی رضا, مالمیر, محمد ابراهیم, رسولی شربیانی, رضا, رستمی, منصور. (1400). تبیین و بررسی تجلّی خداوند از نگاه آیین یاری (اهل حق) و عرفان اسلامی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 26(103), 111-147. doi: 10.22081/jpt.2021.60373.1825
علی رضا پارسا; محمد ابراهیم مالمیر; رضا رسولی شربیانی; منصور رستمی. "تبیین و بررسی تجلّی خداوند از نگاه آیین یاری (اهل حق) و عرفان اسلامی". اسلام و مطالعات اجتماعی, 26, 103, 1400, 111-147. doi: 10.22081/jpt.2021.60373.1825
پارسا, علی رضا, مالمیر, محمد ابراهیم, رسولی شربیانی, رضا, رستمی, منصور. (1400). 'تبیین و بررسی تجلّی خداوند از نگاه آیین یاری (اهل حق) و عرفان اسلامی', اسلام و مطالعات اجتماعی, 26(103), pp. 111-147. doi: 10.22081/jpt.2021.60373.1825
پارسا, علی رضا, مالمیر, محمد ابراهیم, رسولی شربیانی, رضا, رستمی, منصور. تبیین و بررسی تجلّی خداوند از نگاه آیین یاری (اهل حق) و عرفان اسلامی. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 26(103): 111-147. doi: 10.22081/jpt.2021.60373.1825
2دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور،
4دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1399،
تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1400،
تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1400
چکیده
تجلّی خداوند مبنای بنیادین و پایۀ اساسی جهانبینی و هستیشناسی آیین یارسان (اهل حق) است که با فلسفهای خاص به آن پرداختهاند. در این نگرش، انسانهای برجسته، یا متجلّی از ذات حقاند یا جلوهگاه صفت او. تبیین نکردن و تمییز ندادن بین «تجلّی ذات» حق با «ذات» و تعیّنات و صور آن منشأ اساسی تفسیرها و تأویلهای نارسا یا نادرست بوده است. این مقاله با روشی توصیفیـتحلیلی، به دنبال بررسی و ریشهیابی باورمندیهای آیینی اهل حق با تکیه بر متون اصلی آنها است و مسألۀ «تجلّی ذات» حق را تحلیل کرده است. نگارندگان به این نتیجۀ کلّی دست یافتهاند که نظر به تنوّع معنایی «ذات» در متون کلامی آیین یاری، «تجلّی ذات» در مراتب «یایی» و «دُرّی» و «خاوندکاری» متفاوتاند؛ در نتیجه کیفیت «تجلّی ذات» در انسان و نظام «مظهریت» در بطن متون آیینی، علیرغم تحریفهایی ناشی از کماطلاعی گویندگان دورههای کلامی اهل حق، تقریباً همسو و شبیه به مبانی عرفان نظری مکتب ابنعربی است و با باور شفاهی مردم و کلامدانان یارسان متفاوت است. همچنین نشان میدهد که کُنه مبانی متون معرفتی این آیین برای پیروان آن به خوبی معلوم نیست!
1Associate professor, Department of Philosophy, Payam-e Noor University, Tehran
2Associate professor, Department of Persian Language and Literature
3Associate professor, Department of Philosophy, Payam-e Noor University, Tehran
4PhD student, philosophy, Payam-e Noor University, Tehran
چکیده [English]
God’s manifestation is the fundamental basic ground of Yarsanist (People of Ḥaqq) worldview and ontology, which is dealt with in terms of a peculiar philosophy. On this outlook, outstanding people are either manifestations of the divine essence or manifestations of divine attributes. The failure to discriminate the manifestation of the divine essence from its determinations and forms has been the main source of Yarsanist misinterpretations. Drawing on a descriptive-analytic method, in this paper we examine and diagnose Yarsanist beliefs through their main texts, analyzing the problem of the manifestation of the divine essence. We conclude that given the semantic variety of “essence” in theological texts of Yarsanism, the manifestation of the essence differs at the stages of Yāyī, Durrī, and Khwāwandkārī. Thus, the quality of the manifestation of the essence in humans and the system of manifestation in ritual texts is, despite distortions throughout Yarsanist theological periods, all but consistent with the foundation of Ibn ‘Arabī’s school of theoretical mysticism and different from oral beliefs of Yarsanist laypeople and theologians. It also shows that the depth of epistemic texts is not known to their followers.
کلیدواژهها [English]
Essence, manifestation, Yarsan, People of Ḥaqq, Sulṭān Isḥāq, Islamic mysticism