تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,046 |
کلام شیعه دوازده امامی | ||
آینه پژوهش | ||
دوره 32، شماره 189، مرداد و شهریور 1400، صفحه 63-82 اصل مقاله (587.88 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jap.2021.71409 | ||
نویسندگان | ||
زابینه اشمیتکه؛ رضا پورجوادی؛ ابوالفضل غریبی | ||
تاریخ دریافت: 20 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 20 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی کلام شیعه دوازده امامی از دوره ایلخانی در قرن هفتم تا پایان دوره صفوی در قرن دوازدهم میپردازد. در بخش اول ابتدا به نقش نصیر الدین طوسی پرداخته میشود که با وارد کردن مفاهیم ابن سینایی به مباحث کلامی، کلام شیعه دوازده امامی را متحول کرد، تحولی که ابوحامد غزالی و فخرالدین رازی در میان اشاعره پدید اوردند. پس از طوسی به متکلمان امامی توجه شده است. علامه حلی و پسرش فخر المحققین و علمای بحرین از جمله ابن سعادة بحرانی، میثم بحرانی، علی ابن سلیمان بحرانی و در نهایت ابن ابی جمهور احسایی از جمله متکلمانی هستند که آثار و آرایشان بررسی شده است. این مقاله در بخش دوم به دوره صفوی می پردازد. تلفیق کلام و فلسفه در آثار برخی متکلمان این دوره، نقش منابع حدیثی در جهت گیری های کلامی، روی آوری برخی از علمای این دوره به کلام امامی متقدم و تلاش مخالفان کلام برای تثبیت خود به عنوان نمایندگان رسمی شیعه دوازده امامی از جمله مسائلی است که در این فصل مطرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شیعیان اثنا عشری؛ نصیرالدین طوسی؛ کلام شیعه دوازده امامی؛ فلسفه ابن سینا؛ تشیع دوازده امامی؛ حلّه؛ سلسله صفویه؛ کلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Kalam of Twelver Shi'ism | ||
نویسندگان [English] | ||
Sabine Schmidtke؛ Reza Pourjavadi؛ Abolfazl Gharibi | ||
چکیده [English] | ||
This article examines the Shiite theology of the Twelver Shi'ism from the Ilkhani period in the seventh century to the end of the Safavid period in the twelfth century. In the first part, the role of Naṣir al-Din al-Țūsi is discussed, who, by introducing Ibn Sinā's philosophical concepts into theological discussions, transformed the Shiite theology of the Twelver Shi'ism, a change that Abū Ḥāmid al-Ghazāli and Fakhruddin Rāzi brought about among the Ash'arites. After Țūsi, attention has been paid to Imami theologians. ‘Allāma ḤillĪ and his son Fakhr al-Muhaqiqin and Bahraini scholars including Ibn Sa’ādah Baḥrāni, Meysam Baḥrāni, Ali Ibn Sulaymān Baḥrāni and finally Ibn Abi Jumhūr Aḥsāi are among the theologians whose works and Ideas have been studied. The second part pf this article deals with the Safavid period. The combination of theology and philosophy in the works of some theologians of this period, the role of hadith sources in theological orientations, the conversion of some scholars of this period to the earlier Imami theology and the efforts of the opponents of theology to establish themselves as official representatives of the Twelver Shiites are among the issues discussed in this chapter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Twelver Shiites, Nasir al-Din Țūsi, Twelver Imam Shiite Theology, Ibn Sina Philosophy, Twelver Imam Shiism, Hilla, Safavid Dynasty, Theology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 398 |