شهبازیان, محمد, نجارزادگان, فتح الله. (1400). نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری. اسلام و مطالعات اجتماعی, 2(شماره1(پیاپی3)), 88-114. doi: 10.22081/jm.2021.61378.1033
محمد شهبازیان; فتح الله نجارزادگان. "نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری". اسلام و مطالعات اجتماعی, 2, شماره1(پیاپی3), 1400, 88-114. doi: 10.22081/jm.2021.61378.1033
شهبازیان, محمد, نجارزادگان, فتح الله. (1400). 'نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری', اسلام و مطالعات اجتماعی, 2(شماره1(پیاپی3)), pp. 88-114. doi: 10.22081/jm.2021.61378.1033
شهبازیان, محمد, نجارزادگان, فتح الله. نفی علم حجت الهی به قرائت قرآن و قواعد عرب در جریانهای انحرافی با تأکید بر ادعای احمد اسماعیل بصری. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 2(شماره1(پیاپی3)): 88-114. doi: 10.22081/jm.2021.61378.1033
تاریخ دریافت: 18 تیر 1400،
تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1400،
تاریخ پذیرش: 26 آبان 1400
چکیده
یکی از ویژگیهای حجج الهی، دارابودن علم مخصوص به امامت است و متکلمان و محدثان شیعه محدودههایی را برای علم امام× تعریف کردهاند. آنچه تمام شیعیان بر آن اتفاق دارند علم امام به حلال و حرام الهی و معارف قرآنی است که از جمله معارف آن، علم به قرائت صحیح قرآن و قواعد ادبیات عرب ذکر شده است. در این میان، مدعیان دروغینی همانند احمد اسماعیل بصری، پس از رسوایی در قرائت ناصحیح قرآن، در نفی ضرورت قرائت صحیح قرآن و مذمت علم به قواعد ادبیات عرب تلاش کردهاند و به برخی ازآیات و روایات در این زمینه پرداختهاند. این تحقیق با روش آمیزهای تلفیقی و دادهپردازی توصیفی- تحلیلی، با ذکر پیشینهای از این نوع ادعاها، ضمن تبیین ادعای این جریان بدین نتایج رسیده است که نخست علم قرائت قرآن و آگاهی از ادبیات عرب از لوازم ادعای امامت است. دوم آیات مورد ادعای مدعیان دروغین درباره عدم فصاحت حضرت موسی× دلالتی بر اشتباهات این پیامبر در قرائت اشتباه ندارد، بلکه نهایتاً سخن در عدم فصاحت در ابلاغ است. سوم مراد روایات مورد ادعا ـ که دچار ضعف در سند و منابع نقلاند ـ افراط در ادبیات عرب و تغییر در قرآن با اجتهادهای بدون دلیل است.
The Denial of Knowing Divine Hujja through Recitation of the Qur'an and Arabic Grammar in Deviant Currents by Emphasizing the Claim of Ahmad Ismail Basri
نویسندگان [English]
mohammad shahbaziyan1؛ fathollah najarzadegan2
1assistant professor
2fullprofessor
چکیده [English]
One of the features of divine hujjas is having special knowledge about Imamate, and Shiite theologians and narrators have defined areas for Imam's knowledge. What all Shiites agree on is the Imam's knowledge of what is haram and halal by Allah and the teachings of the Qur'an, among which is the knowledge of the correct recitation of the Qur'an and the grammar of Arabic literature. Meanwhile, false claimants such as Ahmad Ismail Basri, after the scandal in the incorrect recitation of the Qur'an, have tried to deny the necessity of correct recitation of the Qur'an and reject the knowledge of grammar of Arabic literature and have examined some verses and hadiths in this regard. This current study with the combined method of descriptive-analytical data processing, by mentioning the background of such claims, while explaining the claim of this current, has reached the conclusion that first, the knowledge of Quran recitation and knowledge of Arabic literature are the requirements of Imamate claim. Second, the verses claimed by the false claimants about the lack of eloquence of Prophet Moses do not indicate the mistakes of this prophet in the incorrect recitation, but rather is the lack of eloquence in communication. Thirdly, the claimed narrations - which are weak in terms of the document and the sources of narrations - refer to the excesses in Arabic literature and the change in the Qur'an with ijtihads without reason.
کلیدواژهها [English]
Science, recitation of the Qur'an, rules of the Qur'an, science of divine hujja, deviant currents, Ahmad Ismail Basri
مراجع
* قرآن کریم
ابنتیمیه، احمد. (1424ق). مجموع الفتاوی. دارالوفاء.
ابنفهد حلی، احمد بن محمد. (1407ق). عدة الداعی. قم: دارالکتب الاسلامیه.
ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب (چاپ سوم). بیروت: دار صادر.
افنانیان، ابوالقاسم. (بیتا). عهد اعلی. برگرفته از سایت: http: //reference.bahai.org
شهبازیان، محمد؛ عزالدین رضانژاد. (1395) واکاوی و تحلیل روایی از علم امام علیه السلام به لغات با رویکرد نقد مدعیان دروغین، فصلنامه علمی پژوهشی انتظار موعود، 16(53)، صص 97-116.
شیرازی، علی محمد. (بیتا). بیان عربی. نسخۀ موجود در سایت: https: //b2n.ir/t41680.
شیرازی، علی محمد. (بیتا). دلائل سبعه. موجود در سایت: کتابخانه جامع بهایی.
شیرازی، علی محمد. (بیتا). بیان فارسی. برگرفته از نسخهای در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم.
صدوق، محمد بن علی. (1403ق). معانی الاخبار (چاپ اول). قم: دفتر نشر اسلامی.
صدوق، محمد بن علی. (1362). الخصال (چاپ اول). قم: جامعه مدرسین.
صدوق، محمد بن علی. (1395ق). کمال الدین و تمام النعمه (مترجم: علیاکبر غفاری، چاپ دوم). تهران: اسلامیه.