تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,241 |
بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و شهید مطهری | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، تیر 1400، صفحه 26-46 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2021.61923.1139 | ||
نویسنده | ||
علی نورمحمدیان* | ||
مدرسی معارف اسلامی - اخلاق، دانشگاه قران و حدیث، پردیس تهران. | ||
تاریخ دریافت: 26 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 19 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 29 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
فطرت را بیشتر اندیشمندان اسلام پذیرفتهاند؛ زیرا مستند به ادله قرآنی و روایی است. فطریات از موضوعات مشترک میانرشتهای در بین بسیاری از رشتههای علوم انسانی است. یکی از ابعاد فطرت، ثبات فطرت و بررسی فطرت بالقوه و فطرت بالفعل است. موضوع مورد پژوهش در مقاله حاضر عبارت است از اینکه آیا فطرت بالقوه است یا بالفعل. این دو با هم تفاوتی اساسی دارند که منجر به چندین تفاوت دیگر در حوزههای مختلف فرهنگی، تربیتی و اخلاقی میشود. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با تطبیق دیدگاههای شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی انجام گرفته است. با فرض اینکه در فطرت بالقوه، بالفعلشدن آن بستگی به محیط دارد و در فطرت بالفعل، محیط میتواند آن را از کار بیندازد، ویژگیها و ابعاد و نتایج هرکدام از فرضیهها بررسی شد و با تأکید بر این مبنا که معلمِ فطرت خود خدا است و محیط موجب غفلت از آن میشود و کار پیامبر و مربیان در تربیت انسانها تذکر و غفلتزدایی است، فرض فطرت بالفعل قوت گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت بالفعل؛ فطرت بالقوه؛ جوادی آملی؛ مطهری؛ ثبات فطرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Actual and Potential Nature from the Perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Shahid Motahhari | ||
نویسندگان [English] | ||
ali noormohammadiyan | ||
School of Islamic Education - Ethics, University of Quran and Hadith, Tehran Campus | ||
چکیده [English] | ||
Most Islamic thinkers have accepted nature since it is based on Qur'anic and narrative arguments. Nature is a common interdisciplinary subject among many disciplines of the humanities. One of the aspects of nature is the stability of nature and the study of potential nature and actual nature. The subject of research in this paper is whether nature is potential or actual. The two are fundamentally different, leading to several other differences in different cultural, educational, and moral fields. This study has been conducted by a descriptive, analytical method and through comparing the views of Shahid Motahhari with Ayatollah Javadi Amoli. Assuming that in potential nature, its actualization depends on the environment and in actual nature, the environment can disable it, the characteristics, aspects, and results of each hypothesis were investigated. By emphasizing that God is the instructor of nature and the environment causes this fact to be neglected, and that the job of the Prophet and the educators in training human beings is to be reminder for them and remove their neglect, the hypothesis of nature was actually strengthened. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Actual nature, potential nature, Javadi Amoli, Motahhari, stability of nature | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |