
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,561 |
پژوهشی در رَوایی یا ناروایی تفسیر فلسفی | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 26، شماره 100، آذر 1400، صفحه 5-24 اصل مقاله (739.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2021.61138.3251 | ||
نویسنده | ||
علی اکبر بابایی* | ||
دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 03 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 06 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
قرآن کریم از عصر نزول تا کنون با روشهای مختلف و متفاوت تفسیر شده است. یکی از روشهای تفسیری آن که در رَوایی یا ناروایی آن اختلاف شده، تفسیر فلسفی است. شماری از فیلسوفان روابودن آن را مسلّم و مفروغعنه دانسته و سورهها و آیههایی از قرآن را با روش فلسفی تفسیر کردهاند، و دستهای دیگر از عالمان دینی با آن مخالفت کرده، بر ناروایی آن به وجوهی استدلال کردهاند. در این مقاله، نخست مهمترین دلایل مخالفان تفسیر فلسفی با عناوین روایات دلالتکننده بر دور بودن تفسیر قرآن از عقل انسان، روایات نهیکننده از طلب هدایت از غیر قرآن، مغایرت تعقّل با تفلسف، و اختلافی بودن و یقینآور نبودن استدلالهای فلسفی بررسی و نقد میشوند، سپس برای روابودن تفسیر فلسفی و لزوم یا دستکم جواز بهرهگیری از یافتههای فلسفی در تفسیر آیات استدلال و در پایان نتیجهگیری میشود که تفسیر فلسفی با شرایطی رَواست. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تفسیری؛ تفسیر فلسفی؛ فلسفه؛ فیلسوفان مفسر؛ مکتب تفکیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Research on the Admissibility or Inadmissibility of Philosophical Interpretation | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Akbar Baba’i | ||
Associate professor, Hawza and University Research Institute | ||
چکیده [English] | ||
The Holy Qur’an has been interpreted in different ways since the time of Revelation up to the present. One of its interpretation methods, for which there is disagreement on its admissibility or inadmissibility, is philosophical interpretation. A number of philosophers have taken its admissibility for granted and have interpreted chapters and verses of the Qur’an in a philosophical method, and another group of religious scholars have opposed it, somehow arguing its inadmissibility. In this article, first, the most important reasons of the opponents of philosophical interpretation such as: narrations indicating that the interpretation of the Qur’an is far from human intellect; narrations forbidding seeking guidance from [sources] other than the Qur’an; contradiction of intellection with philosophizing; and controversy and uncertainty of philosophical arguments are examined and criticized, and then, for the admissibility of the philosophical interpretation and the necessity or at least the permission to use philosophical findings in the interpretation of the verses, it is argued and finally it is concluded that the philosophical interpretation is admissible under certain conditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
interpretive method, philosophical interpretation, philosophy, interpretive philosophers, separatism (maktab-i tafkīk) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 565 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |