تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,385 |
تعداد مقالات | 34,309 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,957,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,687,520 |
بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهید صدر | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره3(پیاپی35)، دی 1400، صفحه 173-205 اصل مقاله (695.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2020.58682.1691 | ||
نویسندگان | ||
محمد رفیق* 1؛ فاضل حسامی1؛ حسن خیری2؛ سید منذر حکیم3 | ||
1استادیار جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه آزاد، قم، ایران. | ||
3استاد و رئیس پژوهشکده الذریه النبویه، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 11 دی 1400، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
بر اساس آراء و نظریه اجتماعی شهیدصدر، هر جامعه از سه عنصر تشکیل میشود: طبیعت، انسان و رابطه. ماهیت عنصر سوم است که مابه الامتیاز ماهیت جوامع بشری از یکدیگرست. قرآنکریم، ماهیت تکوینی این رابطه را استخلاف قلمداد میکند؛ که براساس آن، انسان بهعنوان جانشین و امین الهی پای بر زمین گذاشته است. اینکه بر اساس نظریه استخلاف شهیدصدر چه نوع نظام خانواده ترسیم میشود؛ پرسشی است که این نوشتار با روشهای، استنطاقی و تحلیلی و باتتبع در آثار ارزشمند شهیدصدر، درصدد جواب آن است. شاکله کلی نظام خانواده استخلافی این است که در همه روابط خانواده و در هر سطح آن، روح استخلافی وجود دارد. در نظام خانواده استخلافی، مرد «قَیِّم» است و این مفهوم غیر از مردسالاری است؛ حفظ منزلت زن در این نظام، از مهمترین رکن خانواده قرآنی است که دارای کارکردهای زیادی است. ایفای این نقش به انجام وظایفی ازقبیل: خانهداری، شوهرداری و پرورش فرزند، حِصن و حفاظت و رفع نیازهای مادی و معنوی خانواده با حفظ منزلت «محصِن» و «قیم» همسر است. جایگاه فطری و واقعی مرد در نظام خانواده استخلافی، قیّم، مدیر، محافظ، رئیس، امیر و ولی اعضای خانواده و همسراست. استخراج واژه «محصِن» و «قیم» برای مردان و واژه «محصَنه» و «قانته» از قرآن، برای منزلت اجتماعی زنان، از نوآوریهای این پژوهش است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ ساختار؛ نظام؛ خانواده؛ استخلاف؛ شهیدصدر | ||
موضوعات | ||
تمرکز محتوایی بر مباحث فرهنگی و اجتماعی معطوف به حوزه دین؛ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of Family System based on the Succession Theory of Shahid Sadr | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Rafiq1؛ Fazel Hesami1؛ Hassan Khairi2؛ Monzer Hakim3 | ||
1Assistant Professor at Al-Mustafa International University, Qom, Iran (Corresponding author). | ||
2Associate Professor, azad University, Qom, Iran | ||
3Professor and Head of Al-Dhoriyah Al-Nabawiyyah Research Institute, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Based on the views and social theory of Shahid Sadr, every society consists of three elements: nature, human, and relationship. The nature of the third element is what distinguishes the nature of human societies from each other. The Holy Qur'an calls the formative nature of this relationship as Istikhlaf (succession). According to istikhlaf, human has set foot on earth as a divine successor and trustee. What kind of family system is drawn based on the theory of succession of Shahid Sadr is a question that this paper seeks to answer with interrogative and analytical methods, focusing on the valuable works of Shahid Sadr. The general structure of the successive family system is that there is a successive spirit in all family relationships and at every level. In the successive family system, the man is the "guardian" and this concept is not called patriarchy. Maintaining the status of women in this system is one of the most important elements of the Qur'anic family, which has many functions. Playing this role is to perform tasks such as housekeeping, marriage and raising children, hisn (fortress), and protection and meeting the material and spiritual needs of the family while maintaining the status of "muhsin (the married man)" and "guardian" of the spouse. The innate and real status of father in the successive family system is the guardian, manager, protector, head, prince, and householder of family members and spouse. Extracting the words "Muhsin" and "Qayim (meaning the married man and the guardian respectively)" for men and the words "Muhsnah" and "Qanetah" (meaning a married woman and an obedient woman respectively) from the Qur'an for the social status of women is one of the innovations of this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Qur'an, structure, system, family, Istikhlaf, Shahid Sadr | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |