آصف آگاه, سید محمد رضی, فجری, علیرضا. (1400). بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت. اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)), 61-96. doi: 10.22081/jikm.2022.60315.1049
سید محمد رضی آصف آگاه; علیرضا فجری. "بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت". اسلام و مطالعات اجتماعی, 3, پاییز و زمستان (پیاپی 6), 1400, 61-96. doi: 10.22081/jikm.2022.60315.1049
آصف آگاه, سید محمد رضی, فجری, علیرضا. (1400). 'بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت', اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)), pp. 61-96. doi: 10.22081/jikm.2022.60315.1049
آصف آگاه, سید محمد رضی, فجری, علیرضا. بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)): 61-96. doi: 10.22081/jikm.2022.60315.1049
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1399،
تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1400،
تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1400
چکیده
در مفهوم شناسی و مصداق شناسی عبادت چالش است؛ اولا: عبادت دارای اصطلاحات متعددی است(هفت اصطلاح) و اکثر فقیهان بهروشنی بیان نکردهاند که از کدام اصطلاح پیروی کردهاند؛ ثانیا: به تبع چالش در مفهوم شناسی، اکثر فقیهان در بیان مصادیق عبادت دچار چالش شدهاند، یا تفریط کرده و مصادیق کمی از اصطلاح مختار خود در عبادات را شمردهاند، یا افراط کرده و مصادیق زیادتری را آوردهاند، یا میان مصادیق اصطلاحات خلط کردهاند و برخی از مصادیق یک اصطلاح را به همراه برخی از مصادیق اصطلاح دیگر آوردهاند. این پژوهش در صدد است تا اصطلاحات عبادت را استقصا و تنقیح کند و سپس مصادیق هر اصطلاح را به روشنی تعیین نماید. در این تحقیق از روش استقرا استفاده شده است؛ ابتدا در کلام فقیهان و اصولیان مفهوم عبادت بررسی شد و اصطلاحات عبادت بهدست آمد، سپس در کتابهای فقهی مصادیق عبادات جستوجو شد و در پایان مصادیق هر اصطلاح تعیین گردید. نوآوری مقاله در اصطلاحشناسی مفهوم عبادات و تفکیک مصادیق آنها، تفاوت اصطلاح عبادت با اصطلاحاتی مانند تعبدی و قربی و تفاوت در استنباط در عبادات با غیر عبادات است؛ امری که تاکنون بدین نحو پژوهش نشده است.
An Examination and Analysis of the Nature and Examples of Worship
نویسندگان [English]
mohamad razi asefagah1؛ Alireza Fajri2
1پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2Graduated from Level Four of Islamic Seminary, Qom, Iran.
چکیده [English]
There is a challenge in the studies of the concept and examples of worship. First, there are several views for the definition of worship (seven meanings) and most jurists have not clearly stated which meaning they have followed. Secondly, because of the challenge in concept studies, most jurists have been challenged in expressing the examples of worship, or have deviated and provided a few examples from their own point of view in worship, or have gone to extremes and given more examples or they have confused the meanings of the examples of worship and given some examples of one meaning along with some examples of other meanings. The present study seeks to enumerate and refine the meanings of worship and then to determine the examples of each meaning clearly. In this research, induction method has been used. First, in the words of jurists and Usul scholars, the concept of worship was studied and related terms were collected. Then, in the jurisprudential books, the examples of worship were examined and at the end, the examples of each meaning were determined. The novelty of the paper is in three items. The terminology of the concept of worship and the separation of their examples, the difference between the term worship and terms such as devotional and proximity, and the difference between inference in worship and non-worship; the issues that have not been studied based on this method so far.
کلیدواژهها [English]
Worship, devotion, proximity, the criterion of being a worshiper, the concept of worship, examples of worship, philosophy of Islamic jurisprudence
مراجع
آملی، میرزا محمدتقی. (1413ق). المکاسب و البیع. (تقریر درس آیت الله نائینی). قم: انتشارات اسلامی.