عیسی نیا قاسم آباد, رضا. (1400). تأثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجتماع. اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)), 169-203. doi: 10.22081/jikm.2022.60363.1051
رضا عیسی نیا قاسم آباد. "تأثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجتماع". اسلام و مطالعات اجتماعی, 3, پاییز و زمستان (پیاپی 6), 1400, 169-203. doi: 10.22081/jikm.2022.60363.1051
عیسی نیا قاسم آباد, رضا. (1400). 'تأثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجتماع', اسلام و مطالعات اجتماعی, 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)), pp. 169-203. doi: 10.22081/jikm.2022.60363.1051
عیسی نیا قاسم آباد, رضا. تأثیر مطالعات سیاسی شیعه بر اجتماع. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 3(پاییز و زمستان (پیاپی 6)): 169-203. doi: 10.22081/jikm.2022.60363.1051
مدیر گروه و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1399،
تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1400
چکیده
ماندن در گذشته و فقط برای مردگان حرفزدن یا رفتن به آینده بدون میراث و با گسست از گذشته غالباً به تفریط و افراط در اندیشه و رفتار منجر میگردد؛ پس برای درامانماندن از افراط و تفریط باید نقطه عزیمت را «حال» گرفت و با دقت به گذشته و آینده «حال» را ساخت؛ بنابراین ساختنِ حال یا ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی مسئله ما است و قصد داریم راه برونرفت از این مسئله را با کمک اندیشه و تجربۀ زیستیای که اندیشمندان شیعی داشتهاند، بیابیم؛ ازاینرو نویسنده در این مقاله تلاش دارد با روش تحلیل محتوای کیفیِ برخی از آثارِ پژوهشکده علوم و اندیشهسیاسی، به پاسخ این پرسش بپردازد که «مطالعات سیاسی شیعه چه تأثیری در ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی» داشته است و فرضیهاش نیز این بوده که اندیشمندان شیعی با عنایت به سامانِ اجتماعی- سیاسی به میدان آمده و با احیا و بازسازی اندیشه اجتماعی-سیاسی در این راستا قلم زدهاند. نتایج و یافتههای تحقیق نیز این است که مباحث مطرحشده در قالب مباحثِ توحید سیاسی، جنگ و صلح، سیاست و حکومت، فرد و دولت، امر به معروف و نهی از منکر، عقل و وحی، جبر و اختیار، و عدالت، مباحثی بودهاند که اندیشمندان شیعی با پیگیری آن همیشۀ تاریخ در ردیف مردان اندیشه سیاسی قرار گرفتهاند و بر ساماندهی زندگی اجتماعی و سیاسی تأثیرات خاصی داشتهاند.
Director of the Department and Faculty Member of the Institute for Science and Political Thought
چکیده [English]
Staying in the past and only talking to the dead or going to the future without inheritance and breaking with the past often leads to excess in thought and behavior. In order to run away from extremism and excess, one must take the point of departure "present" and then build the present by focusing carefully on the past and the future. Therefore, it is our task to create or organize the social and political life, and we intend to find a solution for this problem with the help of the thought and biological experience that Shiite thinkers have had. In this article, the author seeks to answer the question "what effect has Shiite political studies had on the organization of social and political life" by analyzing the qualitative content of some works of the Research Center for Political Science and Thought. The hypothesis of the paper is that Shiite thinkers have come to the fore focusing on the socio-political system and have written in this direction by reviving and reconstructing the socio-political thought. The results and findings of the study show that the issues raised in the form of political monotheism, war and peace, politics and government, the individual and the government, enjoining the good and forbidding the evil, reason and revelation, determinism and justice, and justice, have been the issues that Shiite thinkers, with their constant pursuit throughout history, have been among the men of political thought and have had special effects on the organization of social and political life.
کلیدواژهها [English]
Political Studies, Shia Imamiyah, Political Jurisprudence, Political Philosophy, Political Sociology
مراجع
ابوعلی سینا، حسین بن عبدالله. (1388). الهیات از کتاب شفا (مترجم: ابراهیم دادجو). تهران: امیرکبیر.
امام خمینی. (1378). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). (مجموعه دیجیتالی آثار امام خمینی(ره).
ایزدهی، سیدسجاد. (1384). اندیشه سیاسی ملااحمدنراقی. قم: بوستان کتاب.
ایزدهی، سیدسجاد. (1386). اندیشه سیاسی صاحب جواهر. قم: بوستان کتاب.
برزگر، ابراهیم. (1389).ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام. دانش سیاسی، 6(12)، صص 43-
پارتریج، پی.اچ. (1374). سیاست، فلسفه، ایدئولوژی، در آنتونی کوئنتین، فلسفه سیاسی (مترجم: مرتضی اسعدی). تهران: انتشارات به آور.
ترکمان، محمد. (1376). مدرس در پنج دوره تقنینیه مجلس شوراى ملى (ج1، چاپ اول). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله. (1380). تسنیم: تفسیر قرآن کریم. قم: مرکز نشر اسراء.
حسینیزاده، سیدمحمدعلی. (1380). اندیشه سیاسی محقق کرکی. قم: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
حلبی، ابوالصلاح. (1362). الکافی فی الفقه (به اهتمام رضا استادی). اصفهان: امیرالمومنین.
دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه. (1389). حوزه و روحانیت در نگاه رهبری. قم: مدرسه عالی دارالشفاء.
خالقی، علی. (1395). اندیشه سیاسی شیعه در عصر ایلخانان. تهران: سمت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
خالقی، علی. (1386). اندیشه سیاسی ابن ادریس حلی. قم: بوستان کتاب.
خالقی، علی. (1388). اندیشه سیاسی شیخ مفید و ابوالصلاح حلبی. قم: بوستان کتاب.
خامنهای، سیدعلی. (18/05/1363). پیام به کنگرهی علمی بینالمللی امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام). برگرفته از: .https://farsi.khamenei.ir/message-content?id
خامنهای، سیدعلی. (1378). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (چاپ هیجدهم). تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
موسویان، سیدمحمدرضا. (1388). اندیشه سیاسی فخرالمحققین. قم: بوستان کتاب.
میرتاج الدینی، محمدرضا. (1374). اخلاق کارگزاران حکومت از دیدگاه اسلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
خامنهای، سیدعلی. (29/07/1389). بیانات رهبری، در دیدار با جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم. منتشرشده در: هفتهنامه سیاسی فرهنگی اجتماعی 9 دی، شنبه، 30 اردیبهشت 1391.