تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,011,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,715,749 |
بررسی کوگیتوی لکانی و ارزیابی آن از منظر انگاره ادراک حضوری در حکمت متعالیه | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 13، تابستان 1400 _ مسلسل 48، مرداد 1400، صفحه 37-68 اصل مقاله (893.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2022.72050 | ||
نویسندگان | ||
محسن قمی1؛ رضا احمدی2 | ||
1دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 28 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
انگاره سوژه رشته پیوند بسیاری از مباحث فلسفی است که با تفکر دکارت آغاز و سپس به واسطه کانت، هگل و لکان پی گرفته میشود. لکان با خوانش زبانشناختی از روانکاوی فروید و مفهومِ ناخودآگاه سوژه را به عنوان یک برساخت زبانی تعریف میکند. هستیِ عینیِ سوژه که به واسطه دالها خط خورده است، خودش را از طریق زبان بازنمایی میکند؛ اما این خطخوردگی به واسطه زبان، موجود انسانی را میان خودآگاه و ناخودآگاه منقسم میکند. ناخودآگاه بخشی از واقعیّت سوژه است که سوژه در آنجا حضور ندارد؛ لذا از منظر لکان بر خلاف دکارت، نمیتوان از اندیشه، هستیِ سوژه را استنتاج کرد، بلکه اندیشه حقیقیِ سوژه در ناخودآگاه است و سوژه در آنجا غایب است. این نوشتار با یک روش توصیفی و تحلیلی نشان میدهد چگونه ملاصدرا با طرح اصولی مانند اصالت وجود، علم حضوری و تشخّص وجود، مسیرِ متفاوتی را برای تبیین فاعلیّت و آگاهی سوژه ترسیم میکند. وجود در همه مراتب هستی بر ماهیت و آنچه به واسطه زبان برساخته میشود، تقدم دارد و علم حضوری نشانه انطباق کامل سوژه با هویّت هستیشناختیِ خود است. سوژه میتواند فراسوی تمام تعیّنات ماهوی، عنصرِ درونماندگاری را در خود تشخیص دهد که بر اساس آن با گذر از خودبیگانگی به اینهمانی دست یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ امر نمادین؛ ادراک حضوری؛ اصالت وجود؛ اینهمانی؛ لکان؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Lacanian Cogito and Its Evaluation from the Perspective of the Teaching of presence Perception in Transcendent Wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Qomi1؛ Reza Ahmadi2 | ||
1Associate professor, Baqir al-Olum University | ||
2Phd student, Baqir al-Olum University | ||
چکیده [English] | ||
The idea of the subject is the link between many philosophical issues that begin with Descartes' thought and followed by Kant, Hegel and Lacan. Relying on a linguistic reading of Freud's psychoanalysis and the unconscious, Lacan defines the subject as a linguistic construct. The objective existence of the subject, underlined by signs, represents itself through language; But this underlined state, through language, divides the human being between the conscious and the unconscious. The unconscious is a part of the reality of the subject in which the subject is not present; Therefore, from Lacan's point of view, unlike Descartes, the existence of the subject cannot be inferred from thought, but the real thought of the subject is in the unconscious and the subject is absent there. This article, with a descriptive and analytical method, shows that how Mulla Sadra draws a different path to explain the agancy and awareness of the subject by proposing principles such as the originality of existence, presence knowledge and recognition of existence. Existence in all levels of existence takes precedence over quiddity and what is constructed through language, and presence knowledge is the sign of the complete conformity of the subject to his ontological identity. The subject can, beyond all essential determinations, recognize the element of introspection within which he achieves this identity through transcendence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Subject, Symbolic Matter, Presence Perception, Originality of Existence, the Sameness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |