تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,756 |
نگاهی به مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه از منظر قرآن | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، مهر 1400، صفحه 138-169 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2022.62351.1148 | ||
نویسندگان | ||
ناصر غلامی* 1؛ قدرت اله مریوانی2 | ||
1کارشناسیارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، بیجار، ایران | ||
2کارشناسیارشد علوم قرآنی، بیجار، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
در آموزههای قرآن، پس از خدا انسان اساسیترین موضوع بهشمار آمده است. در موضوعات مربوط به انسان نیز تعلیم و تربیت بهطور خاص برای افراد با نیاز ویژه (کودکان استثنایی)، از اهمیت خاص و جایگاه رفیعی برخوردار است. در این پژوهش که از نوع توصیفی و سندی ـ تحلیلی است، مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه و اصول مترتب بر این مبانی از منظر قرآن بررسی شده است. این مبانی شامل توجه به کرامت انسانی افراد با نیاز ویژه، برخورداری انسانها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختاربودن انسان و دو اصل عدالت بهعنوان اساسیترین ارزش اجتماعی و احسان متمم عدالت، اصول مترتب از این مبانی هستند. در این پژوهش آیات مرتبط با هرکدام از این مبانی در قرآن کریم جستجو گردید و در کنار توصیف شرایط فعلی آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه، مبانی تربیتی آنها از منظر قرآن بررسی شد و به همراه توضیحات مربوط به هریک از مبانی، آیاتی با مضامین مرتبط با آنها در پژوهش آورده شد. بررسیها نشان داد برای هریک از مبانی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیاز ویژه، آیات بسیاری در قرآن کریم آمده است و آموزش و پرورش دانشآموزان با نیاز ویژه امروزه با حرکت در جهت آموزش فراگیر بسیار با آموزههای این کتاب آسمانی همراستا است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ مبانی تعلیم و تربیت؛ دانشآموزان با نیاز ویژه؛ آموزش فراگیر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Glimpse at the Principles of Education of Students with Special Needs from the Perspective of the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Gholami1؛ qhodrat allah marivani2 | ||
1M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Bijar, Iran. | ||
2. M. A. in Qur'anic Sciences, Bijar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the teachings of the Qur'an, after Allah, human being is considered as the most fundamental issue. In issues related to human beings, education is especially important for people with special needs (exceptional children) and has a high status. In this study, which is of descriptive and document-analytical type, the principles of education of students with special needs and the basics resulting from these principles have been studied from the perspective of the Qur'an. These principles include paying attention to the human dignity of people with special needs, human beings having a common nature and different characteristics, human free will and the two principles of justice as the most basic social value and the supplementary goodness of justice. In this study, verses related to each of these principles were searched in the Holy Qur'an and in addition to describing the current conditions of education of students with special needs, their educational principles were examined from the perspective of the Qur'an and along with explanations related to each principle, verses with themes related to them were given in the study. Studies have indicated that for each of the principles of education of students with special needs, many verses are mentioned in the Holy Qur'an and the education of students with special needs today is very much in line with the teachings of this heavenly book by moving towards comprehensive education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Qur'an, principles of education, students with special needs, comprehensive education | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |